Poreskim nametima na objekte u izgradnji, koje je izglasala Skupština opštine Budva, a poništio Ustavni sud, do sada su od građana i investitora u tom gradu nezakonito naplaćena 2,3 miliona eura.
Ustavni sud Crne Gore nedavno je utvrdio da je Skupština opštine Budva prekoračila zakonska ovlašćenja propisivanjem odredbe odluke o porezu na nepokretnost, kojom je definisan poreski namet na objekat u izgradnji, suprotno Zakonu o porezu na nepokretnost. Upravno na osnovu odluke o porezu na nepokretnost budvanska opština od 2003. godine do danas naplatila je 174.049,66 eura od fizičkih i 2.142.386,54 od pravnih lica.
Prema podacima koji su „Danu“ dostavljeni na osnovu zahtjeva o slobodnom pristupu informacijama od strane Sekretarijata za privredu i finansije opštine Budva, na čijem je čelu Mihailo Đurović, najveći iznos poreza naplaćen je u 2014. godini. Tada je od pravnih lica naplaćeno 448.484 eura, a od fizičkih 35.364.
U 2003. godini po tom osnovu ukupno je naplaćeno 1.159 eura, u 2004. godini 9.725, u 2005. 5.178 i u 2006. 59.733. Od pravnih i fizičkih lica u 2007. godini naplaćeno je ukupno 48.632, u 2008. 210.149, u 2009. 157.467 eura. Po neustavnoj odluci Skupštine opštine Budva, u 2010. naplaćeno je 170.902, u 2011. 288.660, a u 2012. godini 311.920 eura.
U 2013. godini ukupno je naplaćeno 425.541 euro. Ove godini je dosad od fizičkih lica naplaćeno 15.995, a od pravnih 127.518 eura.
Iznosi koje je Opština Budva naplaćivala po godinama od fizičkih lica na osnovu pomenute odluke kreću se od 592 do 35.364 eura, odnosno od 567 do 448.484 eura za pravna lica.
Ustavni sud je poništio spornu odluku budvanskog parlamenta, postupajući po inicijativi za ocjenu ustavnosti. Sudije su u obrazloženju rješenja navele da se podzakonski propis mora kretati u granicama koje mu sadržinski odredi viši pravni akt, te da ne može sadržati odredbe kojima se uređuju prava i obaveze za građane i pravna lica za koje u zakonu nema osnova.
–Ustavni sud je ocijenio da je SO Budva propisivanjem osporene odredbe odluke prekoračila ovlašćenja iz zakona. Na taj način povrijeđeno je načelo legaliteta iz člana 145 Ustava koji se ostvaruje primjenom načela saglasnosti pravnih propisa. Stoga se osnovano postavlja pitanje ustavnosti i zakonitosti osporene odredbe člana 2, tačka 2, podtačka d. 1 odluke – ocijenile su sudije.
Inicijativu za pokretanje postupka ustavnosti i zakonitosti odredbe člana 2, tačka 2, podtačka d.1 odluke o porezu na nepokretnost, koju je donijela Skupština opštine Budva, pokrenuli su Elmos a.d. Budva, Sava Dragić iz Podgorice i Vesna Rener iz Bara, navodeći da je osporeno propisivanje suprotno odredbi člana 2 Zakona o porezu na nepokretnosti. Razlog je taj što je, kako su ukazali, Opština proširila pojam nepokretnosti tako što je uvela dodatnu poresku obavezu za investitore razrađujući pojam „drugi objekat” iz stava 2, alineja 2 zakona, propisujući tzv. „objekat u izgradnji”.
–Time je sve investitore uvela u poreske obveznike protivno navedenim odredbama Zakona o porezu na nepokretnost – naveli su podnosioci inicijative.
U odgovoru na inicijativu SO Budva navedeno je da Opština saglasno članu 5 Zakona o porezu na nepokretnosti utvrđuje tržišnu vrijednost nepokretnosti na 1. januar godine za koju se porez utvrđuje.
–Nebitna je činjenica da li se oporezuje kao objekat u izgradnji (drugi građevinski objekat) ili se oporezuje zemljište sa novom tržišnom vrijednošću na kojem postoji objekat u izgradnji – smatrali su u SO Budva.
Osporenom odredbom odluke o porezu na nepokretnosti propisano je da su predmet oporezivanja nepokretnosti i to „zemljište, građevinski objekti, posebni dijelovi stambenih zgrada i drugi građevinski objekti”.
Sudije Ustavnog suda su u rješenju, donijetom 20. februara 2015. godine, navele da načelo zakonitosti predstavlja jedno od osnovnih ustavnih načela i da je direktno povezano sa vladavinom prava.
– Posledica ovakvih ustavnih određena je da su organi vlasti vezani Ustavom i zakonom, kako u pogledu normativnih, tako i u pogledu drugih ovlašćenja. Načelo legaliteta podrazumijeva da se podzakonski akti donose na osnovu normativno utvrđenog ovlašćenja donosioca akta. Prema Ustavu, generalno ovlašćenje za donošenje propisa (za izvršavanje zakona) ima Vlada, a organi uprave, lokalna samouprava ili drugo pravno lice, kada su na to ovlašćeni zakonom. Drugim riječima, zakon mora biti osnov za donošenje podzakonskih akata i obuhvata samo ono što proizilazi iz zakonske norme, a njom nije izričito uređeno – navodi se u obrazloženju rješenja Ustavnog suda.
Sudije Ustavnog suda su ukazale da je obaveza plaćanja poreza konstituisana kao ustavna obaveza i opšteg je karaktera.
– Takođe, Ustav utvrđuje princip da se porezi i dažbine mogu uvoditi samo zakonom – ukazuju sudije Ustavnog suda.
A.T.
Đuroviću podaci više nijesu poreska tajna
Sekretar budvanskog Sekretarijata za privredu i finansije Mihailo Đurović odbio je prije mjesec i po da dostavi „Danu“ podatke o sredstvima koje je Opština Budva do sada naplatila po osnovu oborene odluke. Tada je kazao da smatra da to nije materija za novinske napise, da odbija da da podatke, iako ih ima, jer vidi „konstrukcije da je Opština Budva nešto nezakonito radila“. Tada je rekao da podatke neće dati i „dijelom jer se radi o poreskoj tajni“.
– Ovo je djelimično poreska tajna. Tematika poreza je nekad i poreska tajna. Ja vidim da se po pitanjima priprema konstrukcija. Smatram da ovo nije materija za novinske napise – ocijenio je ranije Đurović.
Ipak, mjesec i po kasnije Đurović je otkrio da se ne radi ni o kakvoj poreskoj tajni, pa je donio i potpisao rješenje kojim se novinaru „Dana“ dozvoljava pristup traženim podacima.