- PIŠE: Dragiša Dožić
Danas kada analiziramo zalaganje, viziju projekta, sada pokojnog prof. Lakušića, o jednom izuzetnom prostoru planetarnog značaja, koji je predstavio međunarodnoj ekološkoj javnosti, između ostalog, kao prostor za edukaciju ekoloških i drugih, društvu potrebnih, kadrova i kompariramo sa sadašnjim dešavanjima na tom prostoru, možemo zaključiti da smo na putu da žrtvujemo planetarni univerzum i najavu Uneskovog priznanja, upisom na listu Svjetske kulturne i prirodne baštine. Sve zarad interesa tajkuna. Činom gradnje hotelčića na Biogradskom jezeru i devastacijom tog prostora, deklarišemo se kao potrošačko društvo tajkunskog karaktera i necivilizovanog nivoa, obojeno kriminalnim profitom, stvorenom na prirodnim dobrima. Da su takvi procesi uzeli maha i da su nezaustavljivi, pokazuje rasprava o Zakonu o planiranju i izgradnji, koji je čak ponuđen u formi predloga, a ne nacrta. Predloženim zakonskim aktom teži se punoj centralizaciji odlučivanja i upravljanja prostorom. Data rješenja u tom predlogu su toliko apsurdna da ukidaju u potpunosti nadležnosti lokalnih samouprava, ali i razotkrivaju namjere lanca tajkunskih moćnika da sve što je prostorno atraktivno pripadne njima. Zakon kao da je za njih pisan. Javne rasprave o tom predlogu, organizovane u nevladinim organizacijama, lokalnim samoupravama, strukovnim udruženjima i Privrednoj komori ocijenile su ta rješenja toliko lošim da ih treba vratiti na doradu i u formi nacrta. Inženjerska komora traži da se zakon povuče iz procedure i uključi javnost u izradu akta, ističući da bi se njime stvorio monopol pojedinaca, ali i uskraćuje pravo na rad zagarantovano Ustavom Crne Gore. Tim predlogom nije sagledana strukovna zastupljenost inženjera, koji učestvuju u procesu izrade tehničke dokumenatcije i građenje objekata po opštinama. Inženjeri smatraju da je predlog zakona loš i neprimjenjiv, te predlagaču savjetuju da im kao uzor posluži zakon jedne od relevantnih članica EU. Novim predlogom Zakona o lokalnim samoupravama, osim što im se ograničava odlučivanje, nameću im se i određene finansijske obaveze. Pojedini diskutanti o tom predlogu prepozali su mogućnost koruptivnih radnji. Rasprava o tom predlogu nameće pitanje društvene opravdanosti privatizacije Zavoda za urbanizam i projektovanje, kao važne državne institucije u oblasti planiranja. Povezivanjem elementa odredbi Zakona o planiranju i izgradnji sa privatizacijom Zavoda, stvaraju se preduslovi da većinski akcionar može da ima odlučujuću ulogu u namjenskom opredjeljenju određenih prostora, što je u potpunoj suprotnosti sa standardima i težnjom Crne Gore ka EU.
Da vlast u Cnoj Gori ne pridaje odgovarajući značaj zaštiti kulturnih i prirodnih dobara, svjedoče primjeri Solane u Ulcinju, divlje gradnje na obalama Skadarskog jezera, incidentnih slučajeva i konfliktnih dešavanja u, već upisanim, nacionalnim vrijednostima na listu Svjetske kulturne i prirodne baštine, poput Kotora i NP „Durmitor”. Nedavna posjeta Uneskovih eksperata obilježena je naglašenim upozorenjem nadležnim organima Crne Gore da zaštita i gazdovanje, kao i korištenje, prostora i objekata, već upisanih kod Uneska, nisu u skladu s normama i standardima te međunarodne institucije. Dok se civilizovane i kulturne nacije ponose zaštićenim prostorima i objektima upisanim na listi Svjetske prirodne i kulturne baštine, crnogorska vlast marginalizuje i ignoriše već nominovana prirodna dobra, poput prašume Biogradska gora ili devastira već upisana dobra na području Kotora i durmitorskog područja.
Drastičan primjer takvog odnosa, koji izmiče javnosti, a i prikriven je velom tajnosti, jesu neodgovorne i nonšalantne izjave da se „postupak upisa NP “Biogradska gora” na listu Svjetske baštine odvija dinamički prema proceduri i standardima, koji vladaju u okviru Uneska”. Riječ je o obmani javnosti, jer taj postupak traje više od 20 godina. Nije poznato u analima Uneska da se nominacija nekog svjetskog kulturnog ili prirodnog dobra odvija toliko dugo. Naime, nominacija upisa NP „Biogradska gora” na listu Svjetske baštine pokrenuta je, odmah nakon konstituisanja Javnog preduzeća za nacionalne parkove, 1992. godine. Postupak nominacije pokrenut je od rukovodećih i naučnih struktura tog preduzeća i bio podržan od nadležnih republičkih, ali i saveznih organa tadašnje države, preko kojih se tada odvijao zvaničan postupak upisa. Koordinator stručnog dijela posla, izrade eleborata o univerzalnim vrijednostima NP, popune raznih obrazaca i izrade naknadne ekspertize bio je poznati jugoslovenski ekolog-biolog prof. dr Radmir Lakušić.
Odjeljenje Savezne vlade za međunarodnu i kulturnu i naučnu saradnju nominovalo je Biogradsku goru 1995. godine. Postupak-procedura upisa trajao je do kraja aprila 1997. godine. Eksperti misije Unesko, koju su činili gospodin Lukač, zamjenik glavnog koordinatora Unije i Marija Zupančić Vikar, glavni koordinator za Evropu, posjetili su NP ,,Biogrdska gora” 29. aprila 1997. Cilj posjete bio je, isključivo, vezan za nomininovanje Parka na listu Svjetske prirodne i kulturne baštine. Tom prilikom, visoki predstavnici Uneska obišli su područje NP, dolinu Tare i upoznali se sa kompletnim propagandnim materijalom koji je pratio kandidovanje. To je bila druga posjeta NP i predstavljala je poslednju provjeru očuvanosti i vrijednosti biodiverziteta Parka, sa analizom kriterijuma, koji su, prema Konvenciji za zaštitu svjetske prirodne baštine, potrebni za upis u registar svjetskih dobara. Eksperti su tada izjavili da se prve zvanične ocjene o podobnosti upisa mogu očekivati početkom juna iste godine, nakon obilaska svih 36 nacionalnih parkova, koji su tada bili nominovani. Konačni rezultati o tome koji će od kandidovanih nacionalnih parkova postati dio Svjetske baštine, trebalo je da budu poznati u oktobru, najavili su stručnjaci iz Uneska. Nepoznanica upisa NP još traje, a do kada i to se ne zna…
(NASTAVIĆE SE)