- Piše: dr Maja Kostić Mandić
„Donošenje novog Ustava uvijek predstavlja izazov za onu generaciju kojoj je to pripalo u dio. Tačno je kada kažu da Ustav može predstavljati sliku jednog društva u određenom trenutku, ali dodala bih, nužno je i da projektuje budućnost tog društva. Formulisanjem konkretnih rješenja pruža se zbog toga mogućnost da se najvišim pravnim aktom izvrši procjena strateških opredjeljenja i uspostave ciljevi i vrijednosti kojima treba težiti.”
Ovdje ću se zaustaviti. Navedene rečenice sam napisala prije deset godina, kao univerzitetski nastavnik i neko ko je kao poslanik učestvovao u stvaranju Ustava. Inače, u nastavku teksta govori se o pravu na zdravu životnu sredinu, potrebi zaštite prirodnih resursa i daju se predlozi za formulisanje odgovarajućih odredaba novog Ustava, od kojih je jedan broj i ugrađen u konačan tekst.
U proteklih deset godina sam više puta pročitala cjelokupan tekst Ustava i uvijek sam imala isti utisak: ukoliko bi se drugačije formulisao jedan broj odredbi koje su ga svjesno učinile referendumskim, a ne integracionim, Ustavom cijelog društva, i uz određena poboljšanja i dalje bi mogao da predstavlja solidan osnov pravnog sistema Crne Gore. I da sam učestvovala na skupu posvećenom obilježavanju godišnjice usvajanja Ustava koji bi bio organizovan u nekim drugim uslovima, vjerovatno bih se u svom izlaganju ograničila isključivo na jedan broj uskostručnih tema.
Međutim, morala sam se odlučiti za drugačiji pristup zbog nelagode, strepnje i na kraju duboke zabrinutosti koje sam osjetila prilikom najnovijeg čitanja Ustava. Kako sam čitala koji član, pred očima su mi se nizale slike iz naše svakodnevice a dobro poznati, istovjetni tekst Ustava sam doživjela kao iskrivljeno ogledalo današnje Crne Gore.
Koliko građana Crne Gore bi se danas složilo da važeće ustavne odredbe odslikavaju našu stvarnost:
-da je Crna Gora zaista izrasla u demokratsku, ekološku i državu socijalne pravde, zasnovanu na vladavini prava?
-da, i pored zatvorenih izbornih lista i upitnog izbornog procesa, građanin ipak ostvaruje vlast neposredno i preko slobodno izabranih predstavnika?
-da se svaka neposredna ili posredna diskriminacija zaista i sankcioniše?
-da je u Crnoj Gori baš svako obavezan da se pridržava Ustava i zakona i da je vlast stvarno ograničena Ustavom i zakonom?
-da naročito poslednjih godinu dana odnos zakonodavne, izvršne i sudske vlasti počiva na ravnoteži i međusobnoj kontroli?
-da su svi pred zakonom jednaki, bez obzira na bilo kakvu posebnost ili lično svojstvo (npr. partijsku pripadnost ili imovinski status)?
-da je nesporno pravo na lokalnu samoupravu? (najnoviji primjer usvojenog Zakona o planiranju prostora i izgradnji objekata)
-da svako ima pravo na zdravu životnu sredinu? (pitati građane Pljevalja)
-da se jemči dostojanstvo i sigurnost čovjeka? (imali bi o tome šta da kažu građani Kotora)
-da niko ne smije biti podvrgnut mučenju ili nečovječnom ili ponižavajućem postupanju? (pitati učesnike protesta 2015)
-da svako ima pravo na pravično i javno suđenje u razumnom roku pred nezavisnim, nepristrasnim i zakonom ustanovljenim sudom? (neko prije a neko kasnije, a nešto pratimo i uživo)
-da država i dalje treba da izdvaja ogromne sume na ime naknade štete za lica koja su nezakonito ili neosnovano lišena slobode ili neosnovano osuđena, bez utvrđivanja odgovornosti za takvo stanje?
-da je u ovako strogo kontrolisanim uslovima zaista nepovrediva tajnost pisama, telefonskih razgovora i drugih sredstava opštenja?
-da je i u praksi zabranjena upotreba podataka o ličnosti van namjene za koju su prikupljeni?
-da su izbori slobodni i neposredni, a glasanje je tajno?
-da je zabranjeno političko organizovanje u državnim organima?
-da je pravo svojine stvarno nepovredivo i
-da prirodna bogatstva i dobra u opštoj upotrebi mogu biti samo u državnoj svojini? (da li je naše primorje stvarno naše?)
-da svako ima pravo na pravične i humane uslove rada (pa makar vlasnik bio i “strani investitor”)?
-da zaposleni imaju pravo na ograničeno radno vrijeme i plaćeni odmor?
-da je garantovana autonomija Univerziteta? (u izvedbi organa upravljanja i rukovođenja Univerziteta Crne Gore, oni su autonomni samo u odnosu na Ustav i zakone, koje nemilice krše, bez pravne sankcije).
Ovaj spisak bi mogao da bude mnogo, mnogo duži jer su navedene samo neke od odredaba Ustava, i to samo jedan dio onih koje se odnose na ljudska prava.
Činjenica je da državi koja je kandidat za članstvo u Evropskoj uniji i članica NATO-a prijeti dezintegracija iznutra. Jer kada većina građana doživljava svoju državu kao mjesto gdje se odomaćila nepravda, pa i kao “besudnu zemlju”, logično je, a u ovom slučaju i opravdano, da svoje nezadovoljstvo projektuju na državu.
Umjesto zaključka, da se vratim na početak teksta. Tekst važećeg Ustava predstavlja sliku jednog društva koje Crna Gora danas nije. I nije glavni problem u tekstu Ustava, već je problem u društvenoj stvarnosti koja je za samo deset godina učinila da tekst najvišeg pravnog akta djeluje kao da je pisan za neko utopijsko društvo, a ne za društvo u kome živimo. Za oporavak teško oboljelog društva treba pokušati sa radikalnim metodom – treba promijeniti one koji krše Ustav i zakone i time podrivaju autoritet države. Samo promjena vlasti bi mogla da stvori uslove da zaživi vladavina prava, a time i da se, vremenom smanjuje ovaj ogromni jaz koji postoji između pravne norme i stvarnosti. U tom slučaju čak i postojeći tekst Ustava, uz određene izmjene, mogao bi da projektuje budućnost našeg društva.
(Autorka je redovni
profesor Pravnog
fakulteta UCG)