U trenutku kada (meta)multicentričnost geopolitičkog konteksta postaje očigledna; kada svjetska ekonomska kriza uzima neviđeni zamah, s obzirom na enormno štampanje dolara bez pokrića; kada akteri velike šahovske table, zarad ambicija svog imperijalnog uma (svijesti bez savjesti), ne prezaju od vještački izazvanih sukoba nauštrb propasti malih igrača, čini se da je kontinent konačno otvorio pitanje sopstvene nezavisnosti od anglo-američkog vrijednosnog sistema. Ličnost koja ovih dana zaokuplja pažnju javnosti izjavama da NATO savez ne treba širiti kao da pokušava upravo tim istim stavoma kontinentalnu Evropu osuvereniti. Jasno je da je u pitanju predsjednik Francuske, Fransoa Oland, čijim društvom dominira velika dezintegrisanost, što je svakako potvrdio nedavni teroristički akt u Parizu.
Stoga, imajući u vidu trenutno stanje u državi koju predstavlja, njenu tradiciju, prije svega, tradiciju u kojoj je utemeljeno moderno – građansko društvo, ne treba da iznenađuje što je baš Oland taj inicijator stidljivog i ne sasvim krajnje otvorenog zagovaranja odstupanja od ,,sadizovanog” diskursa u kojem Evropa bivstvuje od 24. aprila 1963. god. Da li ga je na ovako radikalne stavove natjerala trenutna slika Evrope ili nostalgija prema degolovskoj tradiciji, vrijeme će pokazati…
Međutim, iz odgovornosti prema degolovskoj tradiciji, vrijedno je razmotriti paralelu dvije istorijske situacije vezane za kontinent. Prva se odnosi na gore pomenuti datum, kada degolovsko-adenauerovska politika doživljava poraz, čime kontinent postaje marioneta anglo-američke slike svijeta, a druga situacija je savremena, olandovsko-merkelovska.
Degolovski svjetonazor na evropsko pitanje je bio, od samog njegovog preuzimanja pozicije predsjednika Francuske (1958.), izražen u želji za što većim suverenitetom kontinentalne Evrope od Vašingtona i Londona. Već na samom startu svog mandata, De Gol se upustio u misiju temeljnog reformisanja NATO-a, a neuspješnost pokušaja reformacije ga je dodatno motivisala da unaprijedi odnos s njemačkim kancelarom Konradom Adenauerom. Primarni cilj tog odnosa je bio poboljšanje već tada visokog standarda kontinenta i držanje na distanci Velike Britanije od Evropske ekonomske zajednice. Uspješan odnos dvije zemlje, kog je pratilo prisustvo Italije Alda Mora, krunisan je 22. januara 1963. potpisivanjem sporazuma o saradnji između Republike Francuske i Savezne Republike Njemačke. Međutim, Vašington i London nisu bili imuni na toliki suverenitet kontinenta, pa je Kenedijeva administracija skovala plan pod nazivnom ,,Atlantistički veliki projekat“. Plan je imao jasnu misiju u otvaranju evropskog tržišta za uvoz roba iz Amerike, kao i zatvaranju kontinentalne Evrope u NATO, gdje bi prvenstvo po časti i vlasti imali Britanci i Amerikanci. Na karaju isti je ostvaren 24. aprila 1963., kada na mjesto kancelara Njemačke dolazi Ludvig Erhard, inače, izraziti anti-degolista. Od tog datuma, pa do danas, Evropa je svoju kontinentalnu bit zamjenila (trans)atlantskom.
Imajući ovo u vidu, vraćamo se na početnu poziciju. Kako onda treba posmatrati revolucionarnu izjavu Olanda o stopiranju proširenja NATO saveza, ali i želju Žan Klod Junkera da Evropa ima svoju vojsku?
Naime, nonsesno je od samog starta bilo diskutovati o tome da li je Oland mislio na Crnu Goru u ovoj izjavi. Crna Gora je na tlu Evrope jedan od četiri aspiranta za učlanjenje u NATO. Ipak, analizirajući problem gruzijskog učlanjenja u NATO, Evropa zna da bi taj pokušaj izazvao ,,Drugu Ukrajinu“. Ratna opcija bi bila neminovnost, a sasvim je sigurno, kao i u slučaju Ukrajine, da bi najveći gubitnici u tom sukobu bili sama Gruzija i kontinent. Nadalje, ako pogledamo makedonsku težnju za članstvom u NATO, stvar je možda kompleksnija u odnosu na Gruziju. Albansko pitanje u Makedoniji je već odavno otvoreno, s tim što u ovom trenutku Makedonija ima veći problem s grčkim negoli sa albanskim nacionalizmom. Kao takva, Makedonija je miljama daleko od NATO-a.
Za BiH je suvišno bilo šta kazati, s obzirom na to da je riječ o protektoratu. Takvo društveno ustrojstvo, koncipirano na jednom sporazumu, po kojem formalno imamo dvije države u državi, a suštinski svaki kanton je država po sebi, dovoljni su razlozi ze neprihvatanje jednog takvog sistema u NATO. Na kraju je ostala Crna Gora. Reforma bezbjednosnog, pravnog, ekonomskog i svakog drugog sistema formalnog su karaktera, budući da su mnoge države članice NATO saveza na nivou Crne Gore po svim pitanjima.
Razlog što Crna Gora dosad nije dobila poziv polazi od činjenice da građani Crne Gore ne žele članstvo u NATO, ali leži i u činjenici da ni sam NATO ne funkcioniše kompaktno. Olandova izjava, kao i Junkerova želja za formiranjem evropske vojske (naravno, naivno je misliti da bi aktivnosti te vojske bile usmjerene na rat protiv Rusije), pokazuju kako u NATO-u postoje dva opozitna bloka. Jedan je olandovsko-merkelovski ili kontinentalni, a drugi je anglo-američki. Na osnovu ovih postavki nema sumnje da će drugi blok učiniti sve da Crna Gora dobije poziv u NATO, što već Viktorija Nuland i ne krije. Takođe, SAD će sve uraditi, kao što i sada radi, da se kontinent što je više moguće destabilizuje, tj. dovede do ćorsokaka. Samim tim, Olandova poruka se ne odnosi samo na problem NATO-a i pomenutih aspiranata, koliko na njegov izraz da je evropskom sistemu nužna reforma koja će dovesti do većeg stepena suvereniteta kontinenta. Kao što su bile zamisli Šarla De Gola. Tu ideju oslobođenja iz čeljusti militantnog uma moguće je usvrhoviti ako i samo ako se Evropa integriše od Antlantika do Urala. Da li će linija Oland-Merkel uspjeti da rehabilituje politiku suvereniteta kontinenta, tj. degolovsko-adenauerovsku tradiciju, ostaje da vidimo!? Ali ono u šta ne smijemo vjerovati jeste da će američka administracija, bez obzira ko njome upravljao, sjedjeti skrštenih ruku.
(Autor je predsjednik
skupštine NVO Pokret za
neutralnost Crne Gore)
Piše: Ognjen Jovović