Agencija za sprečavanje korupcije (ASK), zbog zarobljenosti ove institucije, ne koristi zakonom propisane nadležnosti u dijelu kontrole jer to nikako ne ide u prilog predstavnicima vlasti, istakao je za „Dan” poslanik Demokratske Crne Gore Boris Bogdanović. On je rekao da u Demokratskoj Crnoj Gori smatraju da Zakon o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja u dijelu koji se tiče „Zabrana i ograničenja” nije pružio djelotvorne norme koje bi blokirale zloupotrebe javnih resursa, kao jednom dominantnom vidu destrukcije uslova za fer izbore i ravnopravno nadmetanje.
– Specifičnost u primjeni ovog zakona sadržana je u činjenici da nadzor nad njegovim sprovođenjem, u okviru tim zakonom utvrđenih nadležnosti u 2015. godini vrši Državna izborna komisija (DIK), a od 1. januara 2016. godine Agencija za sprečavanje korupcije. ASK vrši kontrolu finansiranja političkih subjekata i izbornih kampanja, vrši nadzor nad primjenom ovog zakona u okviru utvrđenih nadležnosti i obavlja niz značajnih nadležnosti u primjeni zakona. U međuvremenu, DIK je sa značajnim zakašnjenjem donijela podzakonske akte za sprovođenje Zakona o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja – saopštio je Bogdanović.
Po njegovom sudu, kada su u pitanju obaveze utvrđene Zakonom o sprečavanju korupcije izvršen je izbor članova Savjeta Agencije i izbor direktora agencije.
– Izbor direktora Agencije izazvao je oštre kritike u javnosti, jer je riječ o penzionisanom, bivšem visokom funkcioneru policije, čiji prethodni rezultati rada ne ulivaju povjerenje da bi funkciju direktora agencije mogao obavljati na profesionalan, stručan i nepristrasan način. Dakle, promjena rukovodstva Agencije za sprečavanje korupcije je nasušna potreba Crne Gore, s obzirom na to da aktuelni direktor (Sreten Radonjić) ne uživa povjerenje zbog bliske rodbinsko-prijateljske relacije sa šefom izvršne vlasti (Duško Marković). Uz to, potrebno je propisati dvorećinsku većinu za izbor čelnika ove agencije – kaže Bogdanović.
Kako je naveo, od efikasnosti regulisanja finansiranja političkih subjekata i izbornih kampanja u izuzetnoj mjeri zavisi borba protiv korupcije, kontrola trošenja budžetskog novca i eliminisanje rizika da se politička podrška pribavlja u zavisnosti od raspoložive količine resursa.
Politički analitičar Božidar Čolaković kaže da je očito da bi prvi korak u transformaciji ASK u instituciju koja se zaista bavi svojim poslom, trebalo da bude elementarno pokazivanje političke volje da do promjena u Agenciji zaista i dođe.
– Da bi do toga došlo (podsjetimo da najveća partija koja konstituiše vlast i kontroliše sve tokove u državi skoro tri decenije, u poslednje vrijeme ulazi u fazu konsolidacije moći, gušeći bilo kakvo drugačije mišljenje, pritom grubo kršeći pravila i zakonske propise) nije dovoljno samo ukazivati na propuste i neujednačene kriterijume u radu Agencije, već imati dovoljno snažnu pregovaračku poziciju u procesu pregovora o reformi izbornog zakonodavstva, kojom bi trebalo da bude obuhvaćena i uloga ASK – kazao je Čolaković.
On smatra da je sasvim drugo pitanje da li su opozicione partije, podnosioci Plana izbornih reformi u prvom redu, u takvoj pregovaračkoj poziciji.
– Da bi se desio iole kvalitetan iskorak u stvaranju adekvatnog izbornog ambijenta i uopšte u radu ASK, neophodna je politička volja koja neće statističkim podacima pokušavati da zamagli suštinu problema, a sve ostalo – neophodnost kadrovskih promjena, snaženje kapaciteta institucije i, eventualno, izmjene zakona kojima bi se ingerencije proširile (u smislu sužavanja prostora funkcionerima da, recimo, od njihove volje zavisi da li će Agencija imati pristup njihovim bankovnim računima) bile bi logične posledice promjene stava najveće partije – ocjenjuje Čolaković.M.V.
Ozbiljne kritike
Konsultant za međunarodne odnose Marko Begović naglašava da nedostatak kredibiliteta i sposobnosti Agencije za sprečavanje korupcije da se uhvati u koštac sa sistemskom korupcijom predstavlja poseban izazov za Crnu Goru. U prilog tome, navodi on, svjedoči činjenica da se rad ASK od relevantnih međunarodnih partnera u kontinuitetu ocjenjuje nezadovoljavajućom ocjenom.
– Zabrinjava da ASK izbjegava da procesuira slučajeve koji ozbiljno ugrožavaju društveni sistem. Mada je borba protiv korupcije tekući multisektorski izazov, ASK u sadašnjem formatu i modelu djelovanja, ne može da odgovori izazovu. Ono što razlikuje Crnu Goru od Holandije, Švedske ili Norveške, jeste to što pomenute zemlje u nivou principa imaju obezbijeđen sistem profesionalizacije i depolitizacije javne uprave – propisi o državnim službenicima i namještenicima u ovim zemljama bitno smanjuju samovolju, zloupotrebu položaja ili politizaciju. Sve ove zemlje karakteriše visok nivo primjene principa dobrog rukovođenja, koji su osnova za djelovanje organa javne uprave – kaže Begović.
Spasavaju korumpirane funkcionere
Izvršni direktor Građanskog pokreta URA Zoran Mikić navodi da je uspostavljanje ASK kao nezavisne institucije bio jedan od najvažnijih zahtjeva sa međunarodnih adresa u okviru procesa pristupanja naše zemlje Evropskoj uniji.
– Osim personalnih promjena koje ASK mora da pretrpi, neophodne su i izmjene zakonske regulative i stvaranje zakonodavnog okvira za rad ASK u punom kapacitetu. Neophodno je omogućiti Agenciji da se bavi slučajevima sukoba interesa i imovinom funkcionera koji su se desili i prije 1. januara 2016. godine (kada je Agencije počela da radi), što sada nije slučaj jer je aktuelni sastav ASK svoj rad ograničio samo na slučajeve nakon 1. januara 2016. godine – upozorava Mikić.
Po njegovom sudu, veoma je važno da ASK promijeni dosadašnju praksu u toku predizborne kampanje, odnosno da vrši kontrolu svih institucija i preduzeća koja su dužna da Agenciji dostavljaju izvještaje o upotrebi državnih resursa u periodu izborne kampanje, i da u skladu sa tim preduzmu mjere protiv onih organa koji krše odredbe Zakona o finansiranju političkih subjekata i izbornih kampanja.
– Plan za prevazilaženje političke krize u Crnoj Gori, koji su URA i Demokrate predstavili javnosti, a koji je dobio i podršku međunarodnih partnera, posebno tretira pitanja reformi ASK I DIK. Agencija za sprečavanje korupcije na čelu sa Sretenom Radonjićem je institucija čija je uloga isključivo spasavanje korumpiranih funkcionera iz redova DPS-a i režimska batina za obračun sa oštrim kritičarima aktuelne vlasti. DPS je i na ovom primjeru ASK pokazao da oni ne žele i ne mogu uvesti Crnu Goru u EU, i da nam je reforma ASK neophodna kao dio sveobuhvatne izborne reforme – kaže Mikić.