Nacrt Zakona o budžetu za narednu godinu koji je Vlada uputila Skupštini na usvajanje uvećan je za četiri miliona u odnosu na nacrt koji je Vlada usvojila na sjednici održanoj 14. novembra ove godine.
Budžet za narednu godinu, koji je dat u skupštinsku proceduru, a u parlamentu je zavedeno da je primljen dva dana nakon usvajanja na sjednici Vlade iznosi 2,125 milijardi eura, za razliku od budžeta usvojenog na sjednici Vlade, koji iznosi 2,121 milijardu.
U propratnom dopisu koji je uz nacrt budžeta dostavljen predsjedniku Skupštine Ranku Krivokapiću navedeno je da je Vlada taj nacrt usvojila na sjednici održanoj 14. novembra, iako se ta dva nacrta u bitnom razlikuju.
U propratnom dopisu navedeno je da su za predstavnike Vlade koji će učestvovati u radu Skupštine i radnih tijela prilikom razmatranja predloga nacrta budžeta određeni ministar finansija Radoje Žugić i generalni direktor direktorata u budžet Nikola Vukićević.
Prema nacrtu koji je dostavljen Skupštini, izvorni prihodi planirani su na iznos od 1,458 milijardi eura, što je četiri miliona više nego u nacrtu koji je usvojen na sjednici Vlade, od čega je naplata poreza i doprinosa umanjena za milion, na 1,331 milijardu, a ostali prihodi uvećani za pet miliona, na 127 sa prethodno predložena 122 miliona. Povećeni su i izdaci za 1,3 miliona, na 1,732 milijarde, a budžetska potrošnja uvećana je za 1,4 miliona eura. Planirani deficit manji je za 3,3 miliona, i iznosi 273,9 umjesto probitno planiranih 276,6 miliona, a i primarni deficit manji je za tri miliona. Otplata duga planirana je na 393, umjesto 390 miliona, kao i otplata obaveza iz prethodnog perioda, za koju je stavka u nacrtu uvećana za tri miliona, na 39,374, umjesto na 36,657. Nedostajuća sredstva od 667 miliona, koja su, kako je ranije planirano, trebalo da se finansiraju iz pozajmica i kredita iz inostranih izvora, ostala su na istom nivou, uz razliku što će se od tog iznosa Vlada na inostranom tržištu zadužiti za 657 miliona, a kod domaćih banaka 10 miliona, dok je prethodnim nacrtom bilo planirano da kompletan iznos pozajme u inostranstvu.
Tekući budžet povećan je na 772,55 sa prvobitnih 769,55 miliona, a budžet državnih fondova umanjen je sa 626,57 miliona na 624,97, dok je kapitalni budžet umanjen za 116 hiljada, na 334.857.800 eura sa prvobitna 334.973.800 eura, dok su transakcije za finansiranje izdataka povećane na 393 miliona sa prvobitno planiranih 390 miliona eura.
Poslanik Nebojša Medojević (DF) istakao je da se to prvi put dešava.
–Vlada bi morala da povuče prvi predlog zakona prije nego što pošalju drugi predlog u skupštinsku proceduru, što je jedino u skladu sa poslovnikom Skupštine i sa zakonom. Vlada ne može to da radi jer je to šverc najvažnijeg finansijskog i ekonomskog zakona koji Skupština usvaja tokom godine. Vlada bi prvo morala da povuče prvi predlog budžeta, pa da onda dostavi novi, za šta ima mogućnost, u skladu sa poslovnikom, do samog izjašnjavanja i rasprave u parlamentu, a ukoliko to nije urađeno, nego je parlamentu dostavljen drugačiji tekst zakona u odnosu na onoj već usvojeni na sjednici Vlade. U tom slučaju je zakon prekršen, a predlog nacrta budžeta koji je dostavljen Skupštini je nezakonit – rekao je Medojević.
On je dodao da ga to nije iznenadilo i da pretpostavlja da je nacrt pripreman na brzinu kako bi se poštovali rokovi, ali da to nije opravdanje.
–Radi se o propustu, a stručna služba Skupštine trebalo bi to da uporedi, dokkolegijum predsjednika Skupštine treba da pita Vladu koji je predlog zakona važeći – onaj koji je usvojila Vlada ili onaj koji je dostavljen Skupštini – i da vrati taj zakon, odnosno da parlament ne raspravlja o njemu dok Vlada ne pošalje predlog zakona identičan onom koji je usvojen na sjednici. To se do sada nije dešavalo, ali to je još jedan dokaz koliko je Vlada neozbiljna i neodgovorna jer ne može da provjeri ni zakone koje ona predlaže, tako da sad ne znamo da li će se u Skupštini raspravljati o nekom fantomskom tekstu – rekao je Medojević.
Kolegijum Skupštine, kako je dodao, treba da informiše parlament da se o nacrtu budžeta koji je dostavljen Skupštini ne može raspravljati u parlamentu jer nije identičan onome koji je usvojen na Vladi.
J.V.
Neozbiljno pa da se radi o jednom euru
Ekonomski analitičar Siniša Lekić naglasio je da Vlada sa sindikatima još uvijek pregovara o Zakonu o zaradama, koji pomjera neke stavke u budžetu za narednu godinu, čiji je nacrt već dostavljen Skupštini.
–Preuranjeno je uopšte i govoriti o nacrtu budžeta za narednu godinu, zato što mnoge stvar još nijesu konačno definisane, a sama Vlada donosi predlog budžeta dok sa sindikatima pregovara o ključnim stvarima bitnim za Zakon o zaradama. Mislim da budžet uopšte neće biti usvojen i da će se ići na prijevremeno finansiranje u prva tri mjeseca, što Vlada ima pravo zakonski da uradi na bazi ovogodišnjeg budžeta. U međuvremenu će vjerovatno biti izbori, a neka nova vlada će da usvaja budžet u aprilu ili maju – kazao je Lekić.
On je naglasio da stavke u nacrtu budžeta ne mogu da se mijenjaju na način na koji je Vlada to uradila.
–Normalno da nije u redu da ista institucija izađe sa jednim dokumentom, a nakon nekoliko dana sa drugim. Taj dokument ne može da bude usvojen na sjednici Vlade, a da se Skupštini dostavi dokument koji mu nije identičan, jer u tom slučaju ne znamo koji je dokument validan. Možda je tehnička stvar, ali je neozbiljno da jedna vlada dostavlja najvažniji zakon u državi sa izmijenjenim podacima, pa sve da se radi o samo jednom euru. To je nedopustivo i znak je da je nacrt rađen na brzinu, kao i da sastavljač zakona nije bio siuguran u ono što piše i da je znao da će nacrt biti podložan određenim promjenama – zaključio je Lekić.