-Autor:Vladimir Gligorov
Ovo je kratak komentar podstaknut nekim skorašnjim napisima Denija Rodrika. Oni nijesu u neskladu sa stavovima koje on iznosi već dvadesetak godina, ali su popularnije pisani, pa mogu da posluže za raspravu koja se obraća široj javnosti. Poslednji takav je pod naslovom „Kako spasiti ekonomsku nauku od neoliberalizma” objavljen u časopisu Boston Rivju, sa sažetkom na Rodrikovom blogu. Ovdje bih samo htio da razjasnim šta se od čega spasava i da li je riječ o uspješnom poduhvatu.
Najprije, Rodrik je u pravu kada kaže da je potrebno ići dalje od etiketiranja, jer neoliberalizam iz naslova njegovog teksta nije lako definisati niti mu je lako pripisati autore i sledbenike. Uz to je opasno, smatra Rodrik, da se nazivanjem objašnjava, što je naravno besmisleno. Dodatna opasnost je, rekao bih ja, da se ta riječ koristi u naslovu, jer nemali broj čitalaca može da ne očekuje ništa više u tekstu što već nije u naslovu, pa čitanje naslova može da im bude dovoljno, što bi u ovom slučaju svakako bilo pogrešno.
I zaista, da sažmem ono što Rodrik zapravo tvrdi, ekonomsku teoriju nije potrebno spasavati od neoliberalizma i zapravo je treba spasiti od onih koji je odbacuju jer je neoliberalna, što je razlog, kaže Rodrik, tome što on sam nije sklon upotrebi te riječi. Ali potrebno je, smatra Rodrik, spasiti ekonomsku nauku, ekonomsku teoriju zapravo, od na njoj zasnovanih političkih preporuka koje se nazivaju neoliberalnim.
Jednostavnije rečeno, ono što se naziva neoliberalnom teorijom je zapravo ekonomska teorija, nezavisno od svih ne malih razlika među ekonomistima, koja je, ta ekonomska teorija, nezaobilazna kao sredstvo objašnjenja, ali ne može neposredno da se koristi kao preporuka za sasvim određenu privrednu politiku. Primjera radi, tržišni model, model savršenog tržišta čak, objašnjava privredna ponašanja i njihove ishode, ali nije opis privredne realnosti i ne sadrži preporuke za privrednu politiku: ona se iz njega ne može neposredno izvesti.
Ovo, opet, nije zato što te recimo neoliberalne preporuke ne bi bile dobre ili opravdane ili dobronamjerne, na primjer u smislu politike koju bi sprovodio benevolentni diktator, već zbog toga što najčešće nijesu ostvarive. Recimo, po Rodriku, a to je tvrdnja po kojoj je najpoznatiji, puna globalizacija i demokratija zahtijevaju svjetsku državu. Ukoliko nje nema ili neće biti demokratije ili treba odustati od globalizacije. Kako svjetska država nije realan projekat, on se zalaže za nacionalnu suverenost, demokratiju i zaštitu od globalizacije nezavisno od toga što bi kosmopolitska alternativa bila bolja, kada bi bila dostupna.
Nije, dakle, riječ o političkim alternativama istog ranga. Kosmopolitska liberalna (tržišna) demokratija je najbolja, prvorazredna politika i u saglasnosti je sa ekonomskom teorijom, ali je nedostupna. Nacionalne protekcionističke demokratije su zapravo skup različitih, drugorazrednih (drugih najboljih) politika koje se međusobno razlikuju u zavisnosti od okolnosti (istorijskih, geografskih, društvenih, razvojnih i svakih drugih). To je pogotovo tačno za autoritarne politike ili za one u kojima se koriste mjere ograničavanja djelovanja tržišta, kako spoljašnjeg tako i unutrašnjeg. Recimo, kao primjer ovog poslednjeg Rodrik često ističe Kinu gdje nema demokratije i gdje su unutrašnja tržišta ograničena, recimo kolektivnim vlasništvom, koja je međutim ostvarila postojan i vjerovatno dosada nenadmašen privredni razvoj u poslednjih tridesetak godina. Naravno, kako mnogi upozoravaju, to je bilo moguće uz značajnu otvorenost Kine prema globalizaciji. No, ovo nijesu prigovori koji neposredno pogađaju ono što Rodrik tvrdi, budući da je njegov pristup politici dovoljno eklektičan da zapravo ne može biti valjano podvrgnut kritici.
I to je otprilike sve. Ekonomsku teoriju je moguće spasiti kao sredstvo objašnjenja ne samo tržišnih, već i svih drugih privrednih sistema i politika. No, njena preporuka prvorazredne, najbolje, privredne politike nije ostvariva, usled čega su potrebne drugorazredne, druge najbolje privredne politike, čiji izbor naravno zavisi od ciljeva kojima se teži, od sredstava kojima se raspolaže i od okolnosti koje su date ili se mogu samo postepeno mijenjati. Neoliberalne, prvorazredne, političke preporuke su ne samo neostvarive već i štetne, jer stoje na putu pragmatičnijim političkim alternativama.
Ovdje je važno zapaziti Rodrikovu kritiku Vašingtonskog konsenzusa. Taj konsenzus (koji se često pogrešno prikazuje, ali to je druga tema) Rodrik kritikuje zato što predstavlja sveobuhvatnu privrednu politiku, koja zanemaruje institucionalne pretpostavke, a i, uz to, ostvarivost u zemljama koje su relativno manje razvijene. On posebno kritikuje liberalizaciju, dakle povećanu izloženost stranom tržištu, a i privatizaciju u uslovima gdje, kao u Kini, alternativni i tradicionalni svojinski odnosi mogu da dovedu do dobrih rezultata, a da ne zahtevaju nepotrebno velike društvene potrese.
Ukoliko bi se dosledno slijedio taj stav, ne bi bilo neophodno, na primjer, tvrditi da je liberalizacija spoljne trgovine bila rđava politika u Indiji početkom devedesetih godina prošloga vijeka ili pogotovo u Kini, gdje je ona vjerovatno najzaslužnija za veliki privredni napredak te zemlje. Kao što nije opravdano odbaciti privatizaciju u zemljama koje su napuštale socijalizam. Tako da se Rodrikova kritika neoliberalizma odnosi na ideološki stav da je svuda i u svemu preporučljiv samo jedan skup privredno političkih mjera, kao što su one sadržane u Vašingtonskom konsenzusu, koje (po mom mišljenju neopravdano) Rodrik uzima za primjer neoliberalne privredne politike.
No, da konkretna privredna politika zavisi od svega onoga što Rodrik pominje nesporno je i nije pretjerano kontroverzno. To, međutim, ne razjašnjava sasvim odnos između teorije i politike, između objašnjenja i preporuka za delanje. Naime, ne mali broj mjera privredne politike neminovno se oslanjaju na očekivanja o ishodima do kojih će dovesti, a ova se očekivanja ne mogu valjano formirati ako se ne koristi teorijski okvir o privrednim odnosima i međuzavisnostima koje će uticati na željeni ishod. Primjera radi, antimonopolska politika ne može da se ne zasniva na modelu tržišne konkurencije koja nije monopolska, što ne mora da bude baš model savršenog tržišta, ali ne može ni da bude predaleko od njega. Isto važi i za fiskalne reforme i uostalom za mjere zaštite, bilo da je riječ o carinskoj od strane konkurencije ili o uređenju tržišta rada. Ta jedna ekonomska nauka jeste u osnovi svih različitih političkih preporuka.
Konačno, imajući u vidu koliko se sam Rodrik zalaže za uvažavanje ideologije u objašnjavanju različitih političkih preporuka, nije moguće reći da je on protiv ideoloških opredjeljenja, jer ako je ideologija neizbježna, onda je samo riječ o tome da se izabere bolja. U kojoj mjeri je to neizbježno u ekonomskoj nauci je zasebno pitanje. Ja mislim da sve praktične nauke objašnjavaju da bi preporučivale poboljšanja, a ekonomska nauka je zapravo inherentno, što se kaže, velferistička, što ne mora da znači i ideološka.
Tako da se može zaključiti da Rodrik smatra da je ekonomsku nauku potrebno spasiti od ideologije da se iz naučnih objašnjenja mogu neposredno izvesti političke preporuke, ali alternativa koju on predlaže nije u tome uspješna. Nacionalna suverenost, demokratija i protekcionistička politika razvoja ne izgledaju kao mnogo ostvarljivija politika od globalizacije, demokratizacije i, recimo, međunarodne političke koordinacije. Njen neuspjeh je sadržan u pretpostavci da demokratije zasada mogu da budu samo nacionalne, usled čega moraju da zaštite domaće tržište, dok su nerijetko nacionalni protekcionizmi autoritarni. I konačno, kao što primjer Kine pokazuje, ako je već sistem autoritaran, liberalizacija može da bude način da se ne samo podstakne razvoj, već i da se povećaju individualne slobode.
Spasavanje ekonomskih objašnjenja je uspješno, što se ne može reći za političke preporuke.Peščanik.net