Centar za građansko obrazovanje (CGO) i profesori upozoravaju da reforma Univerziteta Crne Gore (UCG) nije sprovedena po zakonu, i da se ne zna koliko novca je utrošeno za promjenu modela studija i reorganizaciju nastavnih programa. Saradnik CGO za visoko obrazovanje Mira Popović kazala je za „Dan” da su tokom procesa utvrđivanja reforme bili glasni i jasni po pitanju brojnih nedostataka samog tog procesa i sadržaja. Perovićeva navodi da je reforma pokazala da je najveći problem bila brzina usvajanja i izmjena suštinski stvari za unapređenje nastave na fakultetima.
– Istakla bih i jednu veoma važnu stvar koja nije dovoljno u javnosti naglašena, iako smo mi više puta na to ukazivali. Reforma na UCG nije sprovedena zakonito, i ta sjenka će ostati nad njom. Naime, akreditacija je dobijena polovinom maja, a novi Zakon o visokom obrazovanju, koji je prepoznao sve ono što reforma donosi, usvojen je tek krajem juna 2017. Ovo samo po sebi nije bilo dobro, a, kao i u mnogim slučajevima, ostalo je bez utvrđivanja odgovornosti. Posebno je zabrinjavajuće što sama reforma na UCG nije bila inkluzivna niti je podstakla kvalitetnu akademsku raspravu. Naprotiv, ona ju je suštinski ugušila – ističe Popovićeva.
Popovićeva navodi da reforma obrazovnog sistema, a posebno visokog obrazovanja, na šta se mi koncentrišemo, treba da bude strateški osmišljen i sistematski projekat.
– To u ovom slučaju nijesmo vidjeli, jer su se nosioci tog poduhvata ponašali kao da sve od njih počinje. Mi, takođe, nismo nikada dobili zvaničnu procjenu troškova reforme niti projekciju troškova u nekom srednjoročnom okviru, kao ni koje prednosti ona donosi u tom finansijskom izrazu. To samo po sebi govori i o ozbiljnosti pristupa, a svi znamo da će nas to jako puno koštati. Da se razumijemo, mi zastupamo stav da u obrazovanje treba ulagati, ali moramo znati i u šta tačno ulažemo, i da postoji odgovornost za ta sredstva svih građana i građanki. Prije svega, odredba o obaveznih 25 odsto praktične nastave je nešto za šta smo se i mi u CGO-u zalagali, i pozdravili smo to zakonsko rješenje. No, ukoliko je vjerovati predstavnicima Studentskog parlamenta, imamo još jedan sudar sa crnogorskom realnošću, tj. i dobre stvari iz zakona se teško primjenjuju – kaže Popovićeva.
Smatra da UCG vuče brojne probleme iz prošlosti, koji se najviše ogledaju u netransparentnosti rada njegovih organa, ali i nepostojećem sistemu utvrđivanja odgovornosti ili procjene na kvalitativnoj osnovi, odnosno prevage nekih drugih neakademskih kriterijuma kad je riječ o napredovanju.
– Za nas, a vjerujem i za širu javnost, važan indikator stanja na UCG je odnos prema u javnosti otvorenim slučajevima plagijata, kao i odbijanje UCG da učini lako dostupnim i javnim sve akademske radove zaposlenih na Univerzitetu. Naravno, tu su i slučajevi korupcije na pojedinim fakultetima, kojima se rukovodstvo sistemski odbijalo baviti, što ukazuje i na neke začarane interesne krugove. Na to se nadovezuju uslovi za rad, koji su na nekim fakultetima krajnje neadekvatni, neizbalansirane norme predavača, ali i upitnost kvaliteta jednog dijela kadra. Ovo je samo dio liste problema, koji se moraju početi rješavati u budućem periodu, kako bi se na ovom polju napokon napravio iskorak ka poboljšanju kvaliteta visokog obrazovanja – upozorava Popovićeva.
Profesor i bivši dekan Prirodno-matematičkog fakulteta (PMF) Žana Kovijanić Vukićević ističe za „Dan” da niko nije svjestan koliku štetu trpe studenti, o kojima se najmanje misli u ovoj situaciji.
– Smatram da studenti koji su upisali specijalističke studije ne uče po legalnim programima, zato što je za taj sistem istekla akreditacija. Po slovu novog Zakon o visokom obrazovanju, svršeni studenti osnovnih studija morali su da budu upisani na magistarske studije po novom modelu 3+2+3 (osnovne, master, doktorske). To bi jedino bilo validno, a ovo sada što imamo je, po mom dubokom uvjerenju, nelegalno. O tome niko ne priča i to je veliki problem za Univerzitet. Problem smo imali i zbog krize na UCG što profesori i naučnici čekaju da budu izabrani u zvanja, jer su prošli određene stepenice i Senat i strukovna tijela o tome nijesu zasjedali – ističe Kovijanić Vukićević.
Direktor Centra za studije i kontrolu kvaliteta UCG Sanja Peković očekuje optimizaciju nastavnih i istraživačkih kapaciteta na državnim fakultetima. Ona navodi da će poseban akcenat biti na daljem približavanju i prilagođavanju potrebama tržišta rada.
– Stoga ćemo u narednom periodu raditi i na pronalaženju novih modaliteta saradnje sa privredom, razvoja i realizacije kompetativnih nastavnih planova i programa na Univerzitetu. Mogu i da vam obećam da ćemo u najskorijoj budućnosti pokrenuti inicijativu za kreiranje interdisciplinarnih radnih grupa koje će sačinjavati studenti, nastavni kadar, istraživači, ali i neakademsko osoblje i ostali stejkholderi iz oblasti visokog obrazovanja iz Crne Gore, koje će se baviti specifičnim temama koje su od posebnog značaja za unapređenje kvaliteta studija na UCG. Na ovaj način, stvorićemo prostor za dijalog i pokušati da motivišemo studente i istraživače da daju svoj doprinos procesu modernizacije visokog obrazovanja u Crnoj Gori, jasno izražavaju svoje potrebe, želje i ideje, te pokušati da njihovu kreativnost kanališemo u pravcu ostvarenja kako individualnih, tako i institucionalnih profesionalnih ciljeva i ambicija – navodi Pekovićeva.
D.BOGOJEVIĆ
Reforma navrat-nanos
Profesorica Branka Bošnjak kazala je za „Dan” da u slučaju kada se dekretom, navrat-nanos, protiv volje univerzitetskih jedinica, a uz to protivzakonito nametne reforma visokog obrazovanja, ona ne može dati pozitivne rezultate.
– Koliko god se uprezali da nešto na silu odradite, rezultat će izostati. Već se osjeća nezadovoljstvo, jer se odredba o obaveznoj praksi ne poštuje, a, realno gledano, privreda skoro da ne postoji, a ne postoji ni ta vrsta kulture kod nas da se izađe u susret studentima. Sve u svemu, kad se nešto kuso rodi, vrijeme ne ispravi. Sve je to moralo mnogo ozbiljnije i temeljnije da se radi, sa širokom javnom raspravom, ovako je samo korak unazad – ističe Bošnjak.
Vršiće reviziju programa
Direktorica Centra za kontrolu kvaliteta UCG Sanja Peković ističe da redovno obavljaju preispitivanje i reviziju studijskih programa, kako u dijelu koji se tiče nastavnih planova, tako i u kontekstu realizacije ishoda učenja i optimizacije kadrovskih struktura jedinica.
– Dakle, iako se akreditacija studijskih programa obavlja svake tri godine, mi ćemo nastaviti da gotovo svakodnevno analiziramo i procjenjujemo ispunjenost standarda za samovrednovanje i predlažemo mjere poboljšanja kvaliteta – ističe Pekovićeva.