Uspostavljen je bilans rezultata u oblasti borbe protiv korupcije, posebno na visokom nivou, i u većini oblasti organizovanog kriminala. Kontinuirano radimo na jačanju tih rezultata i unapređenju stanja u onim oblastima u kojima on još nije na zadovoljavajućem nivou, kazao je u intervjuu za „Dan” ministar evropskih poslova Aleksandar Andrija Pejović.
●Koliko je realno da Crna Gora zatvori kompletan proces i prije 2025. godine, koju je predsjednik EK Žan-Klod Junker označio kao godinu prijema Crne Gore i Srbije u EU?
– Sve poruke koje u poslednje vrijeme stižu iz EU posmatramo kao veoma pozitivne i ohrabrujuće, a u tom kontekstu vidimo i inicijativu predsjednika EK Junkera da Evropska komisija do kraja 2018.godine kreira strategiju za uspješan pristup Crne Gore i Srbije.
Pomenutu 2025.godinu ne vidimo kao datum ulaska u Evropsku uniju, nego kao horizont i okvir u kom ćemo uraditi sve što je potrebno kako bismo ispunili obaveze iz pregovaračkog procesa. Svakako da Crna Gora, uz kvalitetan nastavak reformi, može i prije tog datuma stupiti u članstvo EU. Komesar Johanes Han je više puta saopštio da se može postati članica i prije 2025.godine ali i nakon te godine, a sve u skladu s uloženim trudom i individualnim zaslugama. U ovom odnosu kandidata koji ispunjava uslove i Evropske unije koja postavlja ta pravila, odnosno mjerila, jasno je da postoji jedan fer i korektan odnos koji znači da kad ispunite uslove onda i dobijete priliku da završite proces pregovaranja u svim poglavljima.
Dodatno, iako dinamika pristupanja zavisi od sprovedenih reformi unutar zemlje, datum pristupanja zavisiće i od političkog momenta u EU i državama članicama, dinamike rada same Unije i planiranog kalendara pristupanja, koji EU, kao vrlo kompleksna i velika tvorevina, kreira u skladu sa svojim dugoročnim strategijskim ciljevima.
●Kako ocjenjujete trenutnu političku situaciju u Crnoj Gori, imajući u vidu da dio opozicije još bojkotuje parlament, i kakav će to efekat imati na tok pregovora sa EU?
– Evropski zvaničnici su više puta jasno istakli da bojkot ne može dati željene rezultate i da to nije održivo rješenje. Skupština je mjesto gdje treba voditi dijalog i razgovarati otvoreno o svim pitanjima od interesa za građane Crne Gore. EU je pozdravila povratak dijela opozicije u Skupštinu, a mi dijelimo stav Evropske unije po ovom pitanju – svim odgovornim društvima i političkim sudionicima dijalog mora biti prioritet. Tako bi i predstavnici građana na konstruktivan i ozbiljan način trebalo da donose odluke od kojih zavisi budućnost društva, naravno u okviru institucija.
Bojkot parlamenta se ipak nije negativno odrazio na tok pregovora sa EU, o čemu najbolje svjedoči napredak u tom procesu, četiri poglavlja otvorena tokom minule godine i jedno privremeno zatvoreno. Aktivnosti na planu evropske integracije ne mogu čekati na prekid bojkota i sprovodimo ih planiranom dinamikom, iako bismo željeli vidjeti aktivno učešće parlamenta u ovom procesu, imajući u vidu da je za proces integracija važno djelovanje u svim institucijama, naročito u onoj koja je predstavničko tijelo naroda.
●Da li je u protekloj godini bilo konkretnog napretka u oblasti borbe protiv organizovanog kriminala i korupcije?
– Napredak postoji i on je vidljiv, ne samo u dokumentima EU koji to potvrđuju, kao što je izvještavanje Evropske komisije u okviru nezvaničnih radnih dokumenata, nego i u zvaničnim izvještajima institucija koji su dostupni građanima. Podsjetiću da je uspostavljen bilans rezultata u oblasti borbe protiv korupcije, posebno na visokom nivou, i u većini oblasti organizovanog kriminala. Kontinuirano radimo na jačanju tih rezultata i unapređenju stanja u onim oblastima u kojima on još nije na zadovoljavajućem nivou.
Tako su u prvih devet mjeseci 2017.godine sprovedene istrage protiv 63 lica za krivično djelo organizovani kriminal, podignute optužnice protiv 43 lica zajedno sa terorizmom, te izrečeno 16 presuda (od toga 15 na osnovu sporazuma o priznanju krivice, sve zatvorske). Za krivično djelo pranje novca pokrenute su istrage protiv 24 lica i izviđaj protiv dva lica. U istom periodu, za koruptivna krivična djela u 12 predmeta protiv ukupno 54 fizička lica i četiri pravna lica donijete su naredbe o sprovođenju istrage.
Za isti period u osam predmeta protiv ukupno 19 fizičkih lica i dva pravna lica podignute su optužnice, a u tri predmeta protiv ukupno tri lica podignuti su optužni predlozi.
Pokrenuto je 20 finansijskih istraga u oblasti korupcije i organizovanog kriminala, protiv 118 fizičkih i sedam pravnih lica.
Kad kažem da u nekim oblastima treba poboljšati postojeće rezultate, tu prije svega mislim na pranje novca i trgovinu ljudima, gdje se od nas očekuje da pokažemo trajan i mjerljiv bilans rezultata u vidu završenih sudskih postupaka i pravosnažnih presuda.
M.VEŠOVIĆ
Nema politizacije procesa, lobiranje je legitimno
●Dio opozicije i NVO sektora često Vam prebacuje da ste suviše politički angažovani u okviru DPS-a i da je to nespojivo sa funkcijom koordinatora cjelokupnog procesa pristupanja države EU.
Kontekst međunarodne saradnje i napredovanje prema Evropskoj uniji podrazumijeva značajne napore koje ulažemo da bismo svim relevantnim sagovornicima koji mogu pomoći da Crna Gora što skorije postane članica EU ukazali na evropske težnje naše države. Ne smijemo zaboraviti da političke strukture na kraju odlučuju o otvaranju i zatvaranju poglavlja, odnosno da vlada svake države članice EU pojedinačno odobrava svaki korak koji učinimo na putu prema EU. U tom kontekstu je prirodno da koristimo političke kanale, a politička podrška sestrinskih partija u ostvarenju našeg evropskog cilja je neophodna i dobrodošla.
Legitiman mehanizam je razgovor, lobiranje i stalno podsjećanje evropskih partnera kroz partijsku saradnju da nas podrže na našem putu. Uostalom, upravo zbog toga se prije svakog sastanka svih tijela Evropske unije poput Savjeta, ministarskih skupova i, na kraju krajeva, Evropskog parlamenta, upravo dan prije ili poslije održavaju i partijski skupovi. Nerijetko se dešava da, iako je DPS članica Partije evropskih socijalista, u ime stranke učestvujem i na skupovima drugih grupacija, poput Evropske narodne partije, dakle desnih stranaka, ili liberalnih ili zelenih partija.
Što se tiče samog unutrašnjeg procesa, Crna Gora je otvorena u težnji da saradnjom sa različitim strukturama što kvalitetnije pripremi društvo za članstvo u EU, što smo pokazali i uključivanjem civilnog sektora u pregovaračku strukturu i time apsolutno isključili mogućnost politizacije ovog procesa. Tehnički dio procesa ostaje zadatak svih nas u društvu i stoga ne vidim bilo kakvo mjesto njegovoj politizaciji.