Agencija za zaštitu konkurencije (AZK) dala je saglasnost da prestonica Cetinje i dvije opštine – Pljevlja i Mojkovac mogu da saniraju ekonomske posledice pandemije novog virusa korona sa najviše 800.000 eura državne pomoći po preduzeću.
– Nalaže se Opštini Pljevlja da prilikom dodjele državne pomoći poštuje maksimalni ukupni iznos pomoći od 800.000 eura po preduzeću (svi iznosi moraju biti bruto iznosi, tj. prije odbitka poreza ili drugih troškova) i da primijeni kumulaciju svih državnih pomoći u aktuelnoj pandemiji Kovid-19 – piše u odluci. Iz AZK navode da se opština Pljevlja zadužuje da na svojoj internet stranici objavi relevantne informacije o svakoj pojedinačnoj pomoći dodijeljenoj u svrhu podrške za Kovid-19, „u roku od 12 mjeseci od trenutka dodjele”.
– Agenciji za zaštitu konkurencije dostavljati godišnje izvještaje i najkasnije do 31. decembra 2020. dostaviti popis državnih pomoć u svrhu podrške ekonomiji u aktuelnoj pandemiji Kovid-19. Osigurati vođenje detaljne evidencije koja sadrži sve informacije potrebne kako bi se utvrdilo da su ispunjeni propisani uslovi. Ova evidencija mora se čuvati deset godina nakon dodjele pomoći i na zahtjev dostaviti Agenciji za zaštitu konkurencije. Sve državne pomoći dodijeljene u svrhu podrške privredi u aktuelnoj pandemiji oboljenje Kovid-19 unijeti u registar državne pomoći Kovid-19 – navodi se u odluci AZK. Gotovo identična odluka je donijeta i za Opštinu Mojkovac, ali i Prestonicu Cetinje, ali putem različitih dokumenata, odnosno odluka.
– Prestonica Cetinje planira da dodijeli državnu pomoć za više od 101 do 500 korisnika državne pomoći... Uzimajući u obzir navode Prestonice Cetinje u dostavljenoj dokumentaciji, Agencija nalazi da su ispunjeni kriterijumi za ocjenu da je Odluka u skladu sa unutrašnjim tržištem, odnosno sa kriterijumima i ograničenjima sadržanim u Privremenom okviru, kao i da se radi o primjerenim državnim pomoćima, koje su dobro usmjerene, kako bi se ublažila šteta nastala za zdrava preduzeća i očuvao kontinuitet ekonomske aktivnosti za vrijeme i nakon pandemije Kovid-19 – piše u jednoj od odluka AZK.
Usvajanjem Zakona o kontroli državne pomoći od 23. februara 2018. godine poslovi iz oblasti državne pomoći, koji su do tada bili u nadležnosti Ministarstva finansija Crne Gore i Komisije za kontrolu državne pomoći, preneseni su u nadležnost Agencije za zaštitu konkurencije Crne Gore.
„Dan” je početkom prošlog mjeseca objavio da mjere podrške preduzetnicima u svim jedinicama lokalne samouprave u cilju suzbijanja posledica pandemije virusa korona predstavljaju državnu pomoć u smislu Zakona o kontroli državne pomoći i da je to ocijenila Agencija za zaštitu konkurencije (AZK) i ukazala opštinama da prije davanja pomoći moraju tražiti mišljenje.
Ovo mišljenje su donijeli na osnovu dopisa Zajednice opština, koja je ukazala da zbog situacije izazvane virusom korona, u svim jedinicama lokalne samouprave su preduzete i preduzimaju se aktivnosti na pripremi i donošenju seta mjera podrške privrednicima koji poslovnu djelatnost obavljaju na teritoriji opštine, a čije je poslovanje zbog epidemije onemogućeno ili ugroženo. Precizirali su da se tim mjerama nastoje ublažiti posledice i pružiti privredi podrška za oporavak, te obezbijediti očuvanje radnih mjesta.
Vl.O.
Dopis opštinama upućen 3. junaIz AZK su ranije, u mišljenju koje potpisuju predsjednik Savjeta
Miodrag Vujović i član tog tijela
Novo Radović, naveli da podršku privrednicima nije moguće tumačiti kao podršku radi unapređenja razvoja regiona ili jedinica lokalne samouprave ili unapređenje određenih privrednih djelatnosti.
Istakli su da su 3. juna svim opštinama uputili dopis i ukazali da ukoliko iz svog budžeta planiraju da dodjeljuju pomoć radi podrške ekonomiji u cilju suzbijanja posledica pandemije, da su dužni primijeniti pravila za dodjelu u Privremenom okviru za mjere državne pomoći u svrhu podrške ekonomiji u aktuelnoj pandemiji. Pravila su preuzeta iz evropske regulative.
– Posebnu pažnju treba obratiti na član 22 privremenog okvira koji glasi: „Pomoć u obliku direktnih bespovratnih sredstava, povraćaja avansa, poreskih olakšica ili povoljnijih uslova plaćanja ne smije preći 800.000 eura po preduzeću. Svi iznosi moraju biti bruto iznosi, tj. prije odbitka poreza ili drugih troškova”. Takođe, član 5. stav 2. Zakona o kontroli državne pomoći definiše da je nezakonita državna pomoć ona pomoć koja je dodijeljena bez prethodne prijave, ili prije odlučivanja Agencije o usklađenosti te pomoći sa zakonom – naveli su ranije iz Agencije.”Prestonica Cetinje planira da dodijeli državnu pomoć za više od 101 do 500 korisnika državne pomoći