Planom integriteta Ministarstva odbrane i Vojske Crne Gore (VCG) procijenjeno je da postoji veći rizik da vojinici zloupotrijebe službeni položaj ili počine neko koruptivno djelo, nego ministar, načelnik generalštaba ili državni sekretar. U tom dokumentu, koji je „Danu” dostavila Agencija za sprečavanje korupcije, navedeno je da su profesionalna vojna lica, načelnici odjeljenja, direkcija, kao i savjetnici, ti za koje postoji veći rizik da naruše ugled i integritet institucije i da ne obavljaju službene dužnosti, nego njihovi nadređeni, na čelu sa čelnikom resora odbrane.
Trenutni ministar odbrane je Predrag Bošković, a načelnik generalštaba Ljubiša Jokić.
Pravilima izrade plana integriteta definisane su ocjene od jedan do 100, tako da one od jedan do 15 predstavljaju „najmanju vjerovatnoću” pojave korupcije ili drugih oblika narušavanja integriteta sa „veoma malom” posledicom (rizik niskog intenziteta).
Ocjene od 16–48 predstavljaju „srednju vjerovatnoću” pojave korupcije ili drugih oblika narušavanja integriteta sa „umjerenom” posledicom (rizik srednjeg intenziteta), dok ocjene od 49–100 znače „skoro izvjesnu” pojavu korupcije ili drugih oblika narušavanja integriteta sa „veoma velikom” posledicom (rizik visokog intenziteta).
Tako je ocjena rizika 35 za ministra, načelnika generalštaba, državnog sekretara i komandanta kada je u pitanju zloupotreba službenog položaja ili narušavanje ugleda institucije. Skoro duplo veći rizik (63) od narušavanja ugleda institucije, zloupotrebe službenog položaja i neizvršavanja dužnosti postoji kod profesionalnih vojnih lica, savjetnika, šefa kabineta, kao i načelnika.
U planu integriteta navodi se da ministar, načelnik generalštaba, visoki rukovodni kadar, kao i komandanti jedinica Vojske, mogu negativno uticati na institucije koje zastupaju kroz nepotpune i nedorečene propise, sukob interesa, kao i narušavanje ugleda, ali samo u granicama umjerenih posledica.
Profesionalna vojna lica postavljena na dužnostima načelnik generalštaba, štaba VCG, komandanti jedinica, kao i profesionalna vojna lica raspoređena na redna mjesta u Ministarstvu odbrane na poslove planiranja i sprovođenja javnih nabavki, u zoni su visokog rizika kada je u pitanju narušavanje ugleda institucije, sukoba interesa i zloupotrebe službenog položaja. U crvenoj zoni su, što se tiče mogućih zloupotreba povjerljivih službenih podataka i informacija, svi zaposleni u ministarstvu i vojsci.
Najviše rukovodstvo u ministarstvu i Vojsci, u zoni je visokog rizika od korupcije u dijelu koji se odnosi na vojne operacije. Načini na koje negativno mogu uticati jesu povreda profesionalnih i etičkih pravila, primanje nedozvoljenih poklona ili druge koristi, ugrožavanje života pripadnika Vojske Crne Gore u međunarodnim mirovnim misijama, kao i ometanje obavljanja osnovnih aktivnosti Vojske u međunarodnim misijama.
Prema definiciji, integritet predstavlja zakonito, nezavisno, nepristrasno, odgovorno i transparentno vršenje poslova kojima javni funkcioneri i drugi zaposleni u organu vlasti čuvaju svoj i ugled organa vlasti, obezbjeđuju povjerenje građana u vršenje javnih funkcija i rad organa vlasti i otklanjaju sumnju u mogućnost nastanka i razvoja korupcije.
Izrada planova integriteta obaveza je po osnovu Zakona o sprečavanju korupcije, a njihovo donošenje obaveza je za sve državne organe. Plan integriteta donosi se na osnovu procjene podložnosti određenih radnih mjesta i radnih procesa za nastanak i razvoj korupcije i drugih oblika pristrasnog postupanja javnih funkcionera i zaposlenih u organu vlasti.
M.S.
Negativno utiče na sistem
Ministarstvo odbrane u planu integriteta konstatuje da korupcija u sistemu odbrane predstavlja ozbiljan izazov za cjelokupan sistem, prije svega zato što ima negativan uticaj na efikasnost sistema.
– Negativno utiče na povjerenje koje Vojska ima kod građana, degradira položaje koje uživaju lica u službi u Vojsci i vojno rukovodstvo, kako na nivou zemlje, tako i u međunarodnoj zajednici, dovodeći u opasnost nacionalnu bezbjednost, odnosno suverenitet i integritet cijele države. Ovu pojavu moguće je suzbijati preventivnim i represivnim mjerama. Pored sprečavanja pojave korupcije pravnim sredstvima, propisima i efikasnim krivičnim gonjenjem lica za koje je utvrđeno da ne poštuju utvrđene propise, konkretne i održive rezultate u tom dijelu daju i mjere izgradnje integriteta, kako institucije, tako i pojedinačnih pripadnika institucije – objašnjavaju u ministarstvu.