Predsjednik Prosvjetne zajednice Crne Gore
Krsto Vuković kazao je za „Dan” da se u javnosti ne zna činjenica da se novac iz Fonda za kvalitet i talente, namijenjen za nagrade učenicima i nastavnicima, otima od škola koje imaju prihod preko 1.200 eura. On ističe da je dualno obrazovanje započeto davne 2002. godine, dok je ugašeno 2009. godine zbog nezainteresovanosti poslodavaca.
– Svaka škola koja prihoduje do 1.200 eura mora u Fond da uplati 20 odsto, a za prihod 1.201 euro +, mora priložiti 30 odsto tog iznosa. SMŠ „Danilo Kiš” je u protekle dvije godine izdvojila preko 2.500 eura za Fond, a prošle godine nagrađen je jedan i ove godine jedan profesor. To znači da su praktično plaćeni od našeg novca. Nakon tri godine svježih reformskih poteza administracije ministra
Damira Šehovića, a u korpusu neposustajalog procesa birokratizacije obrazovnog sistema Crne Gore unazad 30 godina, pod paravanom tzv. „sistemske reforme u produženom trajanju” sasvim jasno se polarizuju dva dijametralno oprečna stanovišta. Jedno, pristrasno determinisano populističkom propagandom od strane Ministarstva prosvjete i drugo, objektivno, iz epicentra vaspitno-obrazovnog rada, od strane nastavnika udruženih u Prosvjetnoj zajednici. To je udruženje koje je u više navrata organizovalo proteste, tražilo smjenu ministra Šehovića i precizno artikulisalo zahtjeve čijim bi se ispunjenjem nesumnjivo ozdravio značajan dio obrazovnog sistema.
Nedavno je objavljeno da je dualno obrazovanje pun pogodak i navedena činjenica da se 60 odsto učenika nakon dualnog programa zadržalo u privredi i našlo zaposlenje. Svi koji to čuju a ne znaju istinu, reći će – sjajno, bravo ministre! Koju istinu? U prošloj školskoj godini 277 učenika je bilo u kontaktu sa stotinu poslodavaca. Ta prva generacija završava školovanje u maju 2020. godine, a ministar pola godine prije njihove mature javno saopštava kako se zaposlilo 60 odsto od ukupnog broja?! Vidovito, nema šta. Šarena laža za naivne. Evo, pozivam novinare da dođu u SMŠ „Danilo Kiš” i na licu mjesta se uvjere kroz razgovor sa profesorima odgovornim za dualni program da je tvrdnja ministarstva notorna neistina. Ministru je bilo bolje da umjesto fingiranih i nebitnih, saopšti druge, jako važne procente. Kao na primjer, koliko je porodica sa teškim materijalnim statusom opredijelilo svoju djecu nakon osnovne škole da upišu zanat. Mi tvrdimo da je program dualnog obrazovanja zapravo program za siromašne, dok se bogati građani usmjeravaju prema gimnaziji, prema VIP odjeljenjima, prema privatnim fakultetima i školovanju u inostranstvu – ističe Vuković.
On kaže da je ogromna većina roditelja, nažalost, prihvatila svojevrsnu getoizaciju jer stipendiju za trogodišnje školovanje vidi kao nužno zlo zbog teškog života zanemarujući stvarne kvalitete i potrebe svoje djece.
– Ono što je najvažnije je činjenica da veliki broj njih neće tražiti uhljebljenje kod poslodavaca kod kojih obavljaju praksu. Zašto? Zato što oni kod poslodavaca uglavnom čiste objekat, danima gule krompire, peru suđe i za male pare čine eksploatisanu radnu snagu. Druga perjanica Šehovićeve reforme, zanimljivo, takođe je vezana za novac. Zove se Fond za unapređenje kvaliteta i talente. Suština tog poteza, po izlizanoj retorici Ministarstva prosvjete, jeste – podsticanje prosvjetnog rada i učenja nagrađivanjem. Biće interesantno kad pukne bruka o tome da su se prepisivali brojni tuđi programi među kojima je prednjačio skandalozni poduhvat sa hrvatskim kurikulom, kad dobijete poražavajuće rezultate PISA testiranja, kad shvatite da je obrazovni sistem loš, između ostalog, i zato što nema suštinske reforme iznutra uključujući unutrašnju vrednosnu strukturu konstruisanu motivacijom kojom će učenje i postizanje dobrih rezultata samo sebi biti cilj, onda treba posegnuti za spoljašnom motivacijom. Onda treba mahati novčanicama ispred nosa učenicima i nastavnicima i postići to da je nagrađivanje zapravo sredstvo da se dođe do cilja – navodi Vuković.
D.B.
Ukidaju opšte obrazovanje i kritičku misaoOn ističe da je redukovan i fond časova istorije, sociologije, psihologije, geografije, biologije, hemijeâŚ
– Taj proces se nastavlja. Naročito redukcija opšteobrazovnih predmeta i programa. Ogromnu energiju i novac država ulaže u svođenje obrazovnog sistema na klasične ekonomske uzuse neoliberalnog koncepta. Prosvjetna zajednica Crne Gore reformu nedvosmisleno tumači kao utilitarističko podređivanje obrazovnog sistema kapitalističkim imperativima tržišta rada i stvaranje uslova za trajnu devalvaciju opšteg obrazovanja i opšte kulture. To je ujedno i veoma pogodan proces u cilju splašnjavanja interesa za društvenu zbilju, kritičko promišljanje stvarnosti i vrednosno preispitivanje. Pogledajte samo novu lektiru, udžbenike (nekih na sreću i nema). To je klasično učitani poligon za ciljano oblikovanje svijesti pogodne za manipulativnu propagandu – kaže Vuković.” Biće interesantno kad pukne bruka o tome da su se prepisivali brojni tuđi programi među kojima je prednjačio skandalozni poduhvat sa hrvatskim kurikulom, kad dobijete poražavajuće rezultate PISA testiranja, kad shvatite da je obrazovni sistem loš između ostalog jer nema suštinske reforme