Ministarstvo pravde Crne Gore planiralo je da izvrši izmjene i dopune Krivičnog zakonika u cilju usklađivanja normi sa elementima bića krivičnih djela iz Evropskog naloga za hapšenje. S tim ciljem obavljena je analiza kazni koje propisuje Krivični zakonik Crne Gore u odnosu na Evropski nalog za hapšenje. Iako je utvrđeno da većina propisanih kazni odgovara evropskim standardima, zaključeno je da počinioce određenih krivičnih djela, među kojima su pedofili i svjedoci saradnici, treba strože kazniti.
Analizom Ministarstva pravde utvrđeno je da odredbe Krivičnog zakonika koje se odnose na krivično djelo stvaranje kriminalne organizacije odgovaraju evropskim standardima, osim propisa koji se odnose na svjedoke saradnike. Naime, u KZ-u krivično djelo stvaranje kriminalne organizacije propisano u članu 401a. Za radnje inkriminisane u stavu 4 („Pripadnik kriminalne organizacije koji otkrije kriminalnu organizaciju ili doprinese njenom otkrivanju kazniće se zatvorom do jedne godine, a može se i osloboditi od kazne”) propisana je kazna zatvora do jedne godine. Imajući u vidu da je za primjenu Evropskog naloga za hapšenje potrebno da kazna zatvora bude propisana u rasponu od tri ili više godina, u predstojećim izmjenama našeg zakona potrebno je na taj način povećati kaznu za ovo djelo.
Takođe, u odnosu na odredbe Evropskog naloga za hapšenje utvrđeno je da je u Crnoj Gori preblaga kazna za krivična djela koja spadaju u polno iskorišćavanje maloljetnika. Tako, odredbe KZ-a iz člana 208 stav 1 koje se odnose na nedozvoljene polne radnje nad maloljetnim licem propisuju za počinioce ovog djela novčanu kaznu ili zatvor do dvije godine. Ipak, evropski propisi nalažu da pedofile treba kazniti najmanje sa tri godine zatvora.
Osim navedenog, kako bi se Krivični zakonik uskladio sa evropskim propisima neophodno je povećati kazne za pojedina djela iz oblasti korupcije. Stoga je zaključeno da za krivična djela navođenje na protivzakoniti utucaj i prikrivanje nije ispunjen uslov o visini zaprijećene kazne iz Evropskog naloga za hapšenje. Takođe, počinioce ovih djela neophodno je kažnjavati kaznama zatvora u trajanju od tri ili više godina za sve oblike djela.
U analizi Ministarstva pravde zaključeno je i da je neophodno propisati veće kazne zatvora za krivična djela: zagađenje životne sredine, zagađenje životne sredine otpadom, nepreduzimanje mjera zaštite životne sredine, oštećenje objekata i uređaja za zaštitu životne sredine, oštećenje životne sredine, zloupotreba genetički modifikovanih organizama, uništenje biljaka, ubijanje i mučenje životinja i razaranje njihovog staništa, uništenje i oštećenje zaštićenog prirodnog dobra.
M.V.P.
Blage kazne za otmicu i prevaruIz Ministarstva pravde utvrđeno je da Krivični zakonik Crne Gore propisuje blage kazne i za krivična djela protivpravno lišenje slobode i prevara. Zaprijećena kazna za krivično djelo protivpravno lišenje slobode iz člana 162 stav 1 KZCG (ko drugog protivpravno zatvori, drži zatvorenog ili mu na drugi način protivpravno oduzme ili ograniči slobodu kretanja kazniće se zatvorom do jedne godine) nije u skladu sa zahtjevom iz člana 8 Zakona o pravosudnoj saradnji u krivičnim stvarima sa državama članicama Evropske unije. Za ostala krivična djela zaprijećene kazne zatvora su preko tri godine, pa ispunjavaju uslov o visini zaprijećene kazne kako se ne bi primjenjivao princip dvostruke kažnjivosti.
Takođe, analizirajući krivično djelo prevara uočava se da je u cilju primjene Evropskog naloga za hapšenje neophodno da kazna zatvora bude u trajanju od tri ili više godina, pa je potrebno uskladiti kaznu za oblik krivičnog djela propisan u stavu 2 sa zahtjevima Evropskog naloga za hapšenje.
Komentari
Komentari se objavljuju sa zadrškom.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.
Prijavite neprikladan komentar našem
MODERATORU.
Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem
Ombudsmanu.