DANILOVGARD - U danilovgradskom odboru Demosa smatraju da se na osnovu Izvještaja o završnom računu budžeta za 2016. godinu i činjenice da je Branislav Đuranović, predsjednik opštine, odgovoran za realizaciju budžeta, ne može ništa lijepo reći o njegovom radu. Predsjednik danilovgradskog odbora Demosa Željko Savović kaže da su predstavnici Ministarstva finansija zbog brojnih propusta trebali da pokrenu odgovornost Đuranovića, ali umjesto toga oni su sve prećutali.
-Zašto su to uradili jasno je i maloj djeci, jer se i na republičkom nivou DPS ponaša kao i lokalna uprava u Danilovgradu, odnosno ne poštuju ono što su sami napisali a potom usvojili u parlamentu- tvrdi Savović.
On pojašnjava da je izvještaj o završnom računu budžeta najbitniji za ocjenu rada predsjednika opštine, a on je pun nedostataka. Savović dodaje da uprkos lakonskom usvajanju završnog računa zahvaljujući odbornicimaka DPS-a, nije istina da on realno predstavlja finansijsko poslovanje Opštine.
- Završni račun budžeta Opštine Danilovgrad za 2016. godinu kao krovni dokument pokazuje sve greške napravljene od početka u temelju (nacrt budžeta), kao i one napravljene u gradnji (realizaciji budžeta). Nacrt budžeta za 2016. godinu determinisao je prije svega sanacioni kredit koji je Opština Danilovgrad uz garanciju Vlade Crne Gore dobila na samom kraju 2015. godine od Societe generale Montenegro banke u iznosu od 2,5 miliona na bazi Sanacionog plana za prevazilaženje finansijskih teškoća iz novembra 2015. godine. U Sanacionom planu su dati sumnjivi, nepotpuni i netačni podaci. Kreatori plana nijesu naveli kome i po kom osnovu i koliko se duguje zaposlenima, jer je tačka 4 Sanacionog plana (kao obaveza prema zaposlenima) naveden iznos od 417.959,83 eura. Ostali smo uskraćeni za podatak od kada ovaj dug datira uz napomenu da u ranijim završnim računima ovaj se dug nikad nije spominjao kao stavka u neplaćenim dugovima. Realna je pretpostavka da je ovaj iznos isplaćen (za javnost NN licima) zaposlenim u opštini Danilovgrad 30. i 31.12.2015. godine jer je od 2,5 miliona dobijenog doping kredita nakon rebalansa budžeta za 2015. godinu koji je izglasan 30.12.2015., u zadnja dva dana 2015. godine skinuto preko 870.000 eura sa posebnog računa koji se vodi kod SGM banke. Ko su zaposleni koji su primili novac, po kom osnovu, na bazi kojih odluka, koji iznos je isplaćen pojedinačno, trebalo bi da da izvještaj lice zaduženo za budžet, odnosno predsjednik opštine. S obzirom da to nije urađeno opravdano sumnjamo da je u pitanju stvaranje crnih fondova za 2016. godinu koja je bila izborna- smatra Savović.
On tvrdi da su tokom 2016. godine sredstva iz sanacionog kredita trošena potpuno namjenski. Podaci pokazuju da je podignut kredit u većem iznosu od potrebnog, jer je iz 2016 u 2017. prenešeno 753.417 eura. Više od godinu dana pare su bez potrebe ležale na računu i po ovom osnovu opština je platila preko 25.000 eura kamate.
-Upada u oči i podatak da je po osnovu ovog dugoročnog kredita Opština uplatila Societe Generale Montenegro banci iznos od 196.260,88 eura u toku 2016. godine iako je predviđena obaveza urednog vraćanja kredita u mjesečnom iznosu od 24.746,36 eura (prva rata 15.1.2016., a poslednja 15.12.2025.) što znači da je opština Danilovgrad u 2016. godini saglasno potpisanim obavezama iz ovog kreditnog aranžmana trebala da uplati 296.956,32 eura, odnosno uplatila je manje 100.695,44 eura. Ugovor sa bankom predviđa i visoke zatezne kamate za neuredno vraćanje duga i očekujem da banka ispostavi račun za kamate opštini. Za ovaj neplanirani, nepotrebni trošak odgovoran je direktno predsjednik opštine – kategoričan je Savović.
Po njegovim riječima u ugovoru o sanacinom kreditu postoji član koji predviđa da u slučaju nenamjenskog i neurednog vraćanja kredita banka ima pravo da prekine ugovor i aktivira sve mehanizme obezbjeđenja naplate utrošenog iznosa kredita.
- Šta bi radio Đuranović i njegovi saradnici ukoliko banka opravdano aktivira mehanizme obezbjeđenja vraćanja utrošenog iznosa kredita od 1,74 milin eura? Kako bi objasnili poreskim obveznicima i građanima potpuni krah finansija Opštine?- pita se Savović.
On je pozvao državne revizore da provjere poslovanje opštine u 2016. godini i napominje da će izvještaj nezavisne revizorke institucije „HLB Mont Audit“ d.o.o biti predmet njihovog sledećeg oglašavanja.
-Dublja analiza završnog budžeta pokazaće da se štedjelo na stavkama na kojim se po zakonu nije smjelo, a da veći dio neostvarenog utroška je rezultat nerealnog i lošeg planiranja. U svakom slučaju razlika, tj. prenesena sredstva i neraspoređeni primici od 991, 056 eura ne predstavljaju rezultat poslovnog uspjeha i dobrog rada lokalne samoupravea – zaključuje Savović.
I.M.
Ne znaju da rade i kada imaju para
U Demosu ističu da je za tehnološke viškove od planiranih 350.000 eura za otpremnine izdvojeno je 290.848 eura. Na osnovu otpremnina kao tehnološki višak 16 zaposlenih je prestalo da radi u lokalnoj upravi početkom 2106. godine, ali, kaže Savović, po Izvještaju o završnom računu jasno je da je broj radnika u Opštini u 2016. manji samo za pet radnika u odnosu na 2015. godinu.
-Pošto je bila izborna godina ne čudi ovakvo ponašanje čelnika Opštine. Dakle, po pitanju racionalizacije i smanjenja broja radnika sa aspekta opravdanosti trošenja prosulo se više od 200 hiljada eura. Sve navedeno je dokaz da je rukovodstvo Opštine neplanski podiglo kredit u višem iznosu od potrebnog. Očigledno je da ne umiju da urade posao ni kad novac imaju. Činjenica je i da su preko 320 hiljada eura po osnovu ulaganju u lokalnu infrastrukturu utrošili za radove po kojima su po zakonu morali da raspišu tender. Nadamo se da će ih krivična prijava, koja je u pripremi dovesti k poznaniju prava i pameti- ističe Savović.
Opština: Sredstva se troše po planu
Povodom kritika o trošenju para iz Sanacionog plana, odnosno kredita od 2,5 miliona eura, iz lokalne uprave već mjesecima stižu istovjetni odgovori.
-Kredit se troši kako je predviđeno i ni jedan cent nije potrošen mimo plana – više puta su izjavili prdsjednik Oštine Branislav Đuranović, i sekretarka Sekretarijata za finansije Jovanka Popović.