Dnevna štampa Marketing Redakcija Kontakt
Direktor policije i pomoćnik u društvu ubica i švercera oružja i droge * Ko se vrati u Skupštinu opravdava izbornu krađu * Pred izbore 40.000 za sponzorstva * Na ivici gladi 40 hiljada penzionera * Fekalije ušle u kuće * Sedam koraka do zdravlja * NATO što dalje od granica Rusije
ISSN 1800-6299
  Izdanje: 17-01-2017

Porudzbenica
Rubrike
Pogledajte

Strip Dana

Strip

Riječ Dana
Goran Danilović, funkcioner Demosa:
Nikšić je prilika, jer je tamo značajno manje birača nego u čitavoj Crnoj Gori, da se preispita svaki čovjek koji je upisan u birački spisak.

Vic Dana :)

Razgovaraju dva lažova.
- Da li si ti čuo za Atlantski okean?
- Jesam.
- E vidiš, ja sam ga preplivao.
- A jesi li ti čuo za Mrtvo more?
- Pa naravno da jesam.
- E vidiš, ja sam ga lično ubio.







Arhiva
Dan:
Mjesec:
God:

Razno
Uclani se

Drustvo MERSAD MUJEVIĆ O NAJČEŠĆIM NEPRAVILNOSTIMA DRŽAVNIH ORGANA U OBLASTI JAVNIH NABAVKI
Mujević Šteluju tendere i krše zakone Mersad Mujević kaže da provjeravaju dva tendera koja se tretiraju kao visokorizična Kada bi neko našao rješenje za okončanje korupcije u javnim nabavkama, vjerovatno bi dobio Nobelovu nagradu – smatra Mujević
Dan - novi portal
Di­rek­tor Upra­ve za jav­ne na­bav­ke Mer­sad Mu­je­vić sa­op­štio je za „Dan” da to­kom pro­te­kle go­di­ne ni­je­su re­gi­stro­va­li ni­je­dan slu­čaj ko­rup­ci­je u obla­sti jav­nih na­bav­ki, ali su im pri­ja­vlje­ne dvi­je ne­pra­vil­no­sti ko­je su tre­ti­ra­ne kao vi­so­ko­ri­zič­ne i ko­je su u fa­zi is­pi­ti­va­nja. Mu­je­vić na­vo­di da za sa­da ne že­le da pri­ča­ju o pri­ja­va­ma dok se ne utvr­de sve či­nje­ni­ce, ali ot­kri­va da se ra­di o „fal­si­fi­ka­tu ban­kar­ske ga­ran­ci­je i ci­lja­nom pri­la­go­đa­va­nju teh­nič­kih spe­ci­fi­ka­ci­ja `poznatom` po­nu­đa­ču”.
Mer­sad Mu­je­vić na­vo­di da iako ni­je­su re­gi­stro­va­li ni­je­dan slu­čaj ko­rup­ci­je, ot­kri­li su gre­ške zbog ko­jih su ne­ki ten­de­ri vra­će­ni na is­prav­ku. Ra­di­lo se, ka­ko ob­ja­šnja­va, naj­če­šće o to­me da je jav­ni po­ziv ob­ja­vljen, ali ne sa­dr­ži in­for­ma­ci­je pro­pi­sa­ne za­ko­nom ili pod­za­kon­skim ak­ti­ma ili sa­dr­ži ne­tač­ne ili ne­ja­sne po­dat­ke. Ta­ko­đe, za­bi­lje­že­ne su po­ja­ve da se ne po­štu­ju mi­ni­mal­ni vre­men­ski ro­ko­vi pro­pi­sa­ni za­ko­nom, a ne­ke dr­žav­ne in­sti­tu­ci­je su mi­je­nja­le ten­de­re na­kon ob­ja­vlji­va­nja.
Na pi­ta­nje ko­li­ko se to­kom 2016. po­tro­ši­lo na ime jav­nih na­bav­ki, Mu­je­vić ka­že da je do kra­ja no­vem­bra utro­še­no 304,5 mi­li­o­na eura.
Mu­je­vić je sa­gla­san da iz­o­sta­nak pri­ja­va za ko­rup­ci­ju ne zna­či da tih po­ja­va ne­ma.
– Ka­da bi ne­ko na­šao rje­še­nje za okon­ča­nje ko­rup­ci­je u jav­nim na­bav­ka­ma, vje­ro­vat­no bi do­bio No­be­lo­vu na­gra­du. Na­rav­no, ka­da go­vo­ri­mo o mo­guć­no­sti­ma pre­ven­ci­je Za­kon o jav­nim na­bav­ka­ma na­ro­či­to pod­vla­či va­žnost pro­pi­sa o an­ti­ko­rup­ci­ji ko­ji mo­ra­ju bi­ti is­po­što­va­ni od na­ru­či­la­ca, po­nu­đa­ča i dru­gih uče­sni­ka u pro­ce­su. U ci­lju spre­ča­va­nja ko­rup­ci­o­nog dje­lo­va­nja, Za­kon o jav­nim na­bav­ka­ma iz­ri­či­to na­la­že da je „na­ru­či­lac du­žan da od­ba­ci, od­no­sno od­bi­je po­nu­du ako utvr­di ili osno­va­no sum­nja da je po­nu­đač ne­po­sred­no ili po­sred­no dao, po­nu­dio ili sta­vio u iz­gled po­klon ili ne­ku dru­gu ko­rist slu­žbe­ni­ku za jav­ne na­bav­ke, čla­nu ko­mi­si­je za otva­ra­nje i vred­no­va­nje po­nu­da, li­cu ko­je je uče­stvo­va­lo u pri­pre­mi po­zi­va za jav­no nad­me­ta­nje, po­zi­va za nad­me­ta­nje i ten­der­ske do­ku­men­ta­ci­je, li­cu ko­je uče­stvu­je u pla­ni­ra­nju jav­ne na­bav­ke ili dru­gom li­cu, sa ci­ljem da sa­zna po­vjer­lji­ve in­for­ma­ci­je ili da uti­če na po­stu­pa­nje na­ru­či­o­ca” – is­ta­kao je Mu­je­vić.
Da bi, ka­ko na­vo­di, po­mo­gao kon­ti­nu­i­ra­nu i da­le­ko­se­žni­ju bor­bu pro­tiv ko­rup­ci­je u jav­nim na­bav­ka­ma, Za­kon o jav­nim na­bav­ka­ma pro­pi­su­je i da je „na­ru­či­lac du­žan da evi­den­ti­ra slu­ča­je­ve, o to­me sa­či­ni slu­žbe­nu za­bi­lje­šku, pod­ne­se pri­ja­vu nad­le­žnim dr­žav­nim or­ga­ni­ma ra­di pred­u­zi­ma­nja mje­ra u skla­du sa za­ko­nom i oba­vi­je­sti nad­le­žni or­gan”.
– S ob­zi­rom na kom­plek­snost i za­htjev­nost bor­be pro­tiv ko­rup­ci­je u jav­nim na­bav­ka­ma, u prak­si se pre­po­zna­je či­tav niz raz­li­či­tih sred­sta­va i in­stru­me­na­ta za nje­no spre­ča­va­nje. Mo­ra bi­ti strikt­no pod­vu­če­no da je za efi­ka­snu bor­bu pro­tiv ko­rup­ci­je nu­žno pred­u­zi­ma­nje raz­li­či­tih pre­ven­tiv­nih i ko­rek­tiv­nih mje­ra na svim ni­vo­i­ma dru­štva, da­kle, ne sa­mo u po­gle­du po­stu­pa­nja na­ru­či­la­ca i po­nu­đa­ča već i ukup­nog od­no­sa pre­ma ovom pi­ta­nju či­ta­ve jav­ne ad­mi­ni­stra­ci­je i svih dru­gih jav­nih su­bje­ka­ta, kao i nad­le­žnih sud­skih or­ga­na – is­ta­kao je Mu­je­vić.
On ka­že da su za bor­bu pro­tiv ko­rup­ci­je u jav­nim na­bav­ka­ma ključ­ni NVO, gra­đa­ni, na­ru­či­o­ci i jav­na upra­va i sek­tor.
– Ka­da je u pi­ta­nju ci­vil­no dru­štvo, nu­žno je po­ći od to­ga da su gra­đa­ni, kao po­re­ski ob­ve­zni­ci, za­pra­vo in­di­rekt­ni vla­sni­ci svih jav­nih sred­sta­va u dru­štvu i da nji­ho­va ulo­ga ni­je u pa­siv­nom pro­ma­tra­nju dje­lo­va­nja dr­ža­ve ka­da je u pi­ta­nju tro­še­nje tog nov­ca. Na­pro­tiv, oni tre­ba da igra­ju naj­va­žni­ju ulo­gu u upra­vlja­nju dru­štvom i po­sred­nom usmje­ra­va­nju jav­nog sek­to­ra. Na­rav­no, ni­je­su svi gra­đa­ni u mo­guć­no­sti i ni­je­su svi sprem­ni da dje­lu­ju na ovaj na­čin i da iz­vr­ša­va­ju efek­tiv­nu kon­tr­o­lu jav­ne po­tro­šnje, ali nji­ho­va ulo­ga je ne­za­o­bi­la­zna i bi­će po­dr­ža­na od Upra­ve za jav­ne na­bav­ke. U ovom kon­tek­stu tre­ba ima­ti na umu da je prin­cip slo­bod­nog pri­stu­pa in­for­ma­ci­ja­ma, de­fi­ni­san Za­ko­nom o slo­bod­nom pri­stu­pu, do­bar me­ha­ni­zam. In­te­res da se iz­vr­ši pri­ja­vlji­va­nje sva­kog pri­mje­ra ne­re­gu­lar­no­sti, zlo­u­po­tre­ba i ko­rup­ci­je u jav­nim na­bav­ka­ma mo­že bi­ti po­dr­žan na vi­še raz­li­či­tih na­či­na – is­ta­kao je Mu­je­vić.
On ka­že da ne­ke evrop­ske ze­mlje pod­sti­ču na pri­ja­vlji­va­nje stvar­nih ne­re­gu­lar­no­sti i ko­rup­ci­o­nih ak­tiv­no­sti u jav­nim na­bav­ka­ma pu­tem obez­bje­đi­va­nja od­go­va­ra­ju­ćih fi­nan­sij­skih na­gra­da. U SAD se ta­kve fi­nan­sij­ske na­gra­de utvr­đu­ju u od­re­đe­nom pro­cen­tu u od­no­su na vri­jed­nost na­bav­ke.
– Dru­go pi­ta­nje po­red već re­če­nog je­ste ka­ko mo­ti­vi­sa­ti po­nu­đa­če da dje­lu­ju na is­pra­van na­čin i da pri­ja­ve sve po­ku­ša­je kr­še­nja pro­pi­sa i na­če­la jav­nih na­bav­ki. To pi­ta­nje je naj­va­žni­je za efek­tiv­nu na­bav­ku, po­što u mno­gim slu­ča­je­vi­ma je­di­no ne­za­do­volj­ni po­nu­đa­či mo­gu da ot­kri­ju lo­še funk­ci­o­ni­sa­nje „tr­ži­šta“ na­bav­ki. Elek­tron­sko upra­vlja­nje mo­že da po­mog­ne, ali pre­te­žni uti­caj bi tre­ba­lo da osi­gu­ra okru­že­nje. Mno­gi po­nu­đa­či se pla­še da pri­ja­ve ne­re­gu­lar­no­sti zbog opa­sno­sti „od­ma­zde“ pre­ma nji­ma kod svih bu­du­ćih po­stu­pa­ka, jer si­stem jav­nih na­bav­ki ka­rak­te­ri­še vi­sok ni­vo so­li­dar­no­sti iz­me­đu jav­nih or­ga­na, or­ga­ni­za­ci­ja i slu­žbe­ni­ka. Ne smi­je­mo za­tva­ra­ti oči pred okol­no­šću da u mno­gim ze­mlja­ma na­ru­či­o­ci ne­le­gal­no utvr­đu­ju ne­zva­nič­ne „cr­ne li­ste“ po­nu­đa­ča ko­ji ni­je­su do­bro­do­šli da se nad­me­ću u jav­nim na­bav­ka­ma – ka­že Mu­je­vić.
Ka­da se go­vo­ri o ulo­zi jav­ne upra­ve u bor­bi pro­tiv ko­rup­ci­je u jav­nim na­bav­ka­ma, Mu­je­vić ka­že da on­da tre­ba po­ći od či­nje­ni­ce da je ona od­go­vor­na za kva­li­tet­no ustroj­stvo i funk­ci­o­ni­sa­nje si­ste­ma jav­nih na­bav­ki u sva­koj ze­mlji i to pri­mar­no iz raz­lo­ga što se u jav­nim na­bav­ka­ma tro­še ve­o­ma ve­li­ka jav­na sred­stva.
On is­ti­če da se uspje­šnost i kva­li­tet funk­ci­o­ni­sa­nja ukup­nog si­ste­ma jav­nih na­bav­ki pri­mar­no gra­di na so­lid­nim osnov­nim pret­po­stav­ka­ma, a to su po­sto­ja­nje „prav­ne dr­ža­ve“, kao i kva­li­tet­nog re­sor­nog za­ko­na i raz­vi­je­ne pod­za­kon­ske re­gu­la­ti­ve.
M.S.


Bo­lje de­fi­ni­sa­ti rje­še­nja

Na pi­ta­nje za­što se ula­zi u pro­ce­du­ru usva­ja­nja no­vog za­ko­na o jav­nim na­bav­ka­ma, Mu­je­vić ka­že da je prak­tič­na pri­mje­na va­že­ćeg ak­ta u pret­hod­nih 15 mje­se­ci po­ka­za­la da je nje­gov kon­cept do­bro de­fi­ni­san, ali da od­re­đe­na rje­še­nja tre­ba po­drob­ni­je de­fi­ni­sa­ti i uskla­di­ti sa ma­te­ri­jal­nim pro­pi­si­ma i me­đu­na­rod­nim stan­dar­di­ma.
Mu­je­vić is­ti­če da će re­for­me ko­je se od­vi­ja­ju to­kom evrop­skih in­te­gra­ci­ja osta­ti za­bi­lje­že­ne kao naj­in­ten­ziv­ni­ji pro­ces u raz­vo­ju na­še dr­ža­ve.
– Spro­vo­di­le su se na vi­še ni­voa, uz an­ga­žo­va­nje svih ras­po­lo­ži­vih re­sur­sa i uz zna­ča­jan uti­caj na sva­ko­dnev­ni ži­vot svih gra­đa­na – za­klju­ču­je Mu­je­vić.


Da­le­ko smo tran­spa­rent­ni­ji

Mu­je­vić ka­že da su da­nas jav­ne na­bav­ke u ve­li­koj mje­ri tran­spa­rent­ni­je ne­go ra­ni­je, če­mu svje­do­če i iz­vje­šta­ji Evrop­ske ko­mi­si­je, Svjet­ske ban­ke i dru­gih.
– Ana­li­zi­raj­mo po­sled­njih pet go­di­na, naj­do­mi­nant­ni­ji po­stu­pak jav­nih na­bav­ki u na­šoj ze­mlji je otvo­re­ni, sa pre­ko 92 od­sto ukup­nih po­kre­nu­tih i za­klju­če­nih ugo­vo­ra. Ovo ni­je baš slu­čaj u mno­gim ze­mlja­ma EU, a i van nje. Ri­ječ tran­spa­rent­nost već zvu­či kao man­tra u de­ba­ta­ma o ko­rup­ci­ji. Me­đu­tim, od slo­bod­nog pri­stu­pa in­for­ma­ci­ja­ma bo­lji me­ha­ni­zam za bor­bu pro­tiv ko­rup­ci­je u jav­nim na­bav­ka­ma, i ge­ne­ral­no, ne po­sto­ji, a i ka­da bi po­sto­jao mo­rao bi da bu­de za­sno­van na jav­no do­stup­nim in­for­ma­ci­ja­ma – ka­že Mu­je­vić.

Komentari

Komentari se objavljuju sa zadrškom.

Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.

Prijavite neprikladan komentar našem MODERATORU.

Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem Ombudsmanu.

Uslovi korišćenja

Svako neovlašćeno korišćenje sadržaja štampanog i on-line izdanja Dana kažnjivo je i vlasnik prava shodno Zakonu o autorskim i srodnim pravima ima pravo na zaštitu od istog, kao i na naknadu štete prouzrokovane takvim radnjama. Zabranjeno je svako objavljivanje, modifikovanje, kopiranje, štampanje, reprodukovanje, distribuiranje ili na drugi način javno prikazivanje podataka, tekstova, fotografija i informacija iz naših izdanja, bez pisane saglasnosti Jumedia Mont doo.

MARKETING
loading...
Dan - novi portal
Predaja pomena on-line

Najčitanije danas

INFO

Cjenovnik i pravila o medijskom predstavljanju u toku kampanje za izbore za odbornike u SO Herceg Novi koji će biti održani 9. maja 2021.godine.

Pravila lokalni
Jumedia Mont d.o.o.

Cjenovnik - Radio D

Pravila o medijskom predstavljanju

Pravila lokalni
M.D.COMPANY d.o.o.

Cjenovnik - Radio D+

INFO

Zaštitnika prava čitalaca Dan-a

OMBUDSMAN

kontakt:

ombudsman@dan.co.me

fax:

+382 20 481 505

Pogledajte POSLOVNIK

Pratite rad OMBUDSMANA

Pogledajte IZVJEŠTAJE

Karikatura DAN-a
Karikatura
Pogledaj sve karikature >>>

Najčitanije - 7 dana


 

Prognoza dana

 



 

Developed by Beli&Boris - (c) 2005 "Dan"