D
ržavna revizorska institucija pripremila je godišnji izvještaj o obavljenim revizijama i aktivnostima za period od oktobra prošle godine do oktobra ove, koji će biti dostavljen parlamentu.
Godišnji izvještaj sadrži izvode iz 32 revizije u kojima su predstavljeni najbitniji nalazi, preporuke i mjere za otklanjanje nepravilnosti u poslovanju subjekata revizije. Iz DRI su objasnili da je revizijom završnog računa budžeta za prošlu godinu obuhvaćena provjera računske tačnosti, primitaka i izdataka, kapitalnog budžeta i transakcija finansiranja. Kako je navedeno u izvještaju, dato je 11 preporuka sa ciljem unapređenja poslovanja budžetskih korisnika i učvršćivanja fiskalne discipline.
DRI je uradila i izvještaj o realizaciji zaključaka Skupštine povodom usvajanja Zakona o završnom računu budžeta za 2014, kao i izvještaj o ocjeni primjene kriterijuma fiskalne odgovornosti.
– DRI je u obavljenim pojedinačnim revizijama dala ukupno 354 preporuke i 66 mišljenja, od čega 30 pozitivnih, 28 uslovnih i osam negativnih. U izvještajnom periodu data su i dva mišljenja nakon obavljenih revizija uspjeha – navode iz DRI.
U okviru godišnjeg izvještaja, koji je juče objavljen na sajtu DRI, objavljen je i izvještaj o ocjeni primjene kriterijuma fiskalne odgovornosti u 2015. Kako je navedeno u izvještaju, od ukupno šest indikatora ispunjena su dva.
Nije ispunjen indikator koji se odnosio na primarni gotovinski suficit, jer je budžetom za prošlu godinu planiran deficit u iznosu od 193,83 miliona. Izvršenje budžeta je, po nalazu DRI, pokazalo da je ostvaren primarni gotovinski deficit centralnog nivoa u iznosu od 210,36 miliona, odnosno 16,53 miliona više od plana (8,52 odsto), odnosno za 182,9 miliona, ili 7,6 puta, više u odnosu na 2014.
Nije ispunjen ni indikator koji se odnosio na to da gotovinski deficit bude manji od tri odsto BDP-a po tržišnim cijenama.
– Zakonom o budžetu za 2015. planirano učešće gotovinskog deficita u nominalnom BDP-u je 7,6 odsto, dok je ostvareno učešće od 8,06 odsto, pri čemu, ni u procesu planiranja, ni u procesu izvršenja budžeta nije poštovan član 20 Zakona o budžetu i fiskalnoj odgovornosti – navedeno je u izvještaju.
DRI konstatuje da je u odnosu na 2014. došlo do pogoršanja tog kriterijuma, i to za 2,7 puta, jer je godinu ranije učešće gotovinskog deficita u nominalnom BDP-u iznosilo 2,98 odsto.
Nije poštovan ni indikator koji se odnosio na to da javni dug treba da bude manji od 60 odsto BDP-a.
– Zakonom o budžetu planirano je neto povećanje javnog duga u odnosu na 2014. za 263,99 miliona, ili za 12,74 odsto. Ostvareno je povećanje javnog duga za iznos od 347,1 milion, ili 16,75 odsto, pri čemu je spoljni dug uvećan za 394,67 miliona, ili 25,27 odsto, dok je Zakonom o budžetu planirano povećanje od 316,31 milion – navedeno je u izvještaju.
Planirano učešće javnog duga u BDP-u iznosilo je 65,85 odsto, a ostvareno je 66,73 odsto, odnosno za 6,82 procentna poena više u odnosu na 2014.
Ostvaren je indikator koji se odnosio na to da nivo tekućih izdataka i transfera treba da bude niži od tekućih prihoda i donacija.
Tekući prihodi i donacije ostvareni su u iznosu od 1,31 milijardu eura, ili 99,67 odsto u odnosu na plan, a izdaci i transferi su realizovani u iznosu od 1,28 milijardi, i veći su za 3,18 odsto u odnosu na plan.
DRI konstatuje i da su limiti potrošnje, kao zbir limita potrošnje tekućeg budžeta, državnih fondova, kapitalnog budžeta i budžetske rezerve, prekoračeni za 241,07 miliona, odnosno za 18,27 odsto. Najveće prekoračenje limita planirano je kod kapitalnog budžeta, iz razloga što smjernicama makroekonomske i fiskalne politike za period od 2014. do 2017. nijesu obuhvaćeni limiti izdataka za autoput Bar–Boljare, koji su planirani Zakonom o budžetu u iznosu od 174,65 miliona, odnosno limit za kapitalni budžet je prekoračen za 179,69 miliona. Limit za budžetsku rezervu prekoračen je za 5,17 miliona, ili za 65,46 odsto, dok je za tekući budžet planiran veći iznos za 56,21 milion, ili 9,94 odsto više u odnosu na projekcije u smjernicama. Zaključak je da 26 potrošačkih jedinica nije planiralo budžete u okviru definisanih limita, dok je 12 potrošačkih jednica ispoštovalo definisane limite potrošnje. Takođe, dva državna fonda nijesu planirala sredstva u okviru definisanih limita, dok su tri poštovala limite.
J.V.
U novembru još 17 revizija
DRI je u periodu od godinu dana uradila i revizije političkih partija za 2014, a najavljeno je da će do kraja godine, između ostalog, obaviti revizije Glavnog grada, Kliničkog centra, Agencije za nadzor osiguranja, SNP-a, Bošnjačke stranke, Demokratskog saveza, Demokratske unije Albanaca, Crnogorske demokratske unije, Demokratske Crne Gore, NVO Izbor, Albanske alternative i Demokratske stranke jedinstva. U novembru će biti objavljene i revizije uspjeha Efikasnost unutrašnje revizije u javnom sektoru i Efekti aktivnosti Savjeta za unapređenje poslovnog ambijenta, regulatornih i strukturnih reformi.
U toku su dvije paralelne revizije uspjeha, i to Energetska efikasnost u institucijama javnog sektora i Efikasnost planiranja javnih nabavki medicinske opreme.